Sabtu, Februari 04, 2012

My Bistik Daging

Assalamualaikum.....

Ohhh bestnya hari tu...hari tu aku masak bistik daging....sapa pernah tengok cerita Bujang Lapok lakonan abg.sudin , abg.aziz dan abg.ramlee...kan masa ramlee nak kena tipu dengan budak kecik nama rokiah tu...budak tu order bistik pastu adik beradiknya seramai 11org pun menyekik bistik sampai ramlee kopak duit...teringat-ingat ramlee order.."tauke.... bistik satu..."


Selama aku tengok cerita tu aku asyik nak tahu camner rupa dan rasa bistik tu yer...tapi tah camner satu hari tu aku selak2 majalah resepi RASA tahun 2008 punya...bahagian budak bujang memasak....ada satu resepi BISTIK....pehhh apalagi...keesokkan paginya aku gi pasar dan beli daging....

Kenapa dan mengapa namanya bistik pun aku tak tahu....takder masa aku nak kaji sejarah dan asal usul bistik....pada siapa yg tahu asal usul kenapa dan
mengapa dipanggil bistik bolehlah kongsi2 disini....tak kena bayar pun...hehehehe

Bahan2 pun mudah.....walaupun masa aku nak masak ada bebrapa bahan yg aku takder seperti tomato dan buah pelaga....tapi rasa tak lari kot....mak aku kata sedap....katanya nanti kalao buat kenduri bolehlah masak daging buat cara macam ni.....jadi tanpa membuang masa aku letak resepi yer...


Nama Resepi :- Bistik Daging
Resepi Asal :- Majalah Rasa 2008 @ Nordiana Mohd Jupri
Tukang Masak :- Aku...

Bahan2

1/2 kg - Daging -hiris nipis memanjang
1 batang - Lobak merah - potong empat
2 biji - Kentang - potong cam wedges
4 ulas - Bawang Putih - kisar
1 biji besar - Bawang Merah - kisar
2 biji - Cili Merah - kisar
5 biji - Cili Padi -kisar
2 sudu besar - Serbuk Kari Daging - bancuh sikit air jadikan pes
1 batang - Kayu Manis
2 kuntum - Bunga Lawang
3 sudu besar - Sos Tomato
3 sudu besar - Kicap Pekat Manis

Cara2

1.Tumis bahan2 kisar bersama kayu manis bunga lawang dan serbuk kari yg dibancuh dengan sedikit air.

2.Masukkan daging dan sedikit air....persakan dengan garam dan gula....masak sampai daging empuk...

3.Masak hingga kuah edikit memekat...masukkan soso tomato dan kicap pekat manis

4.Akhir sekali masukkan kentang dan lobak yg dah digoreng mula2 tadi

5.Tabur daun bawang semasa menghidang

Tips Tambahan

-ikut resepi asal ada buah pelaga dan tomato segar...aku tak letak sebab takder...jadi kalau sapa nak ikut resepi asal boleh jer letak...

-sukatan bahan ikut berapa banyak daging yg nak digunakan..aku pun main agak2 jer...yg aku ingat kira2nya rempah untuk tumis tu adalah dalam 1 atau 1 1/2 cawan aku guna untuk 1/2 kilo daging...resepi asal guna gram itu pasal aku main agak jer...

-nak pedas boleh lebihkan cili padi atau merah

-serbuk kari buat bau jer...jangan sampai guna banyak sangat kang jadi kari daging jer terus

Selamat Mencuba...!!!


0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh