Khamis, Februari 09, 2012

My Coffemate Puding Sago


Assalamualaikum.....!!

Kabare semua....?? waras2 yer...aku waras....family pun waras....alhamdulillah....kali ni aku nak kongsi atau nak catit kat blog pasal satu resepi penyejuk pendingin tekak dikala cuaca panas....satu masa dulu dirumah seorang kawang ak

u pernah makan puding sagu ni dengan soso coffeemate....not bad lah rasanya lagipun sejuk2 lalu kat tekak...memang lah syok....masa tu aku masih mengong2 lagi bab masak2 ni....jadi tanya2 dan telan....katanya senang jer....ala kalau tak nak bagi resepi cakap jer rahsia atau tak nak bagi tak yah cakap lupalah apalah....aku kagum denagan semua jenis makanan yg sedap jadinya aku tanya....sib baik sekarang ni aku dah panadai sikit dalam dunia internet ni....apapun aku tak yah nak tanya org kecuali org dalam internet jer....

Oleh kerana aku baru nak cuba jadi aku hanya beli sagu yg peket kecik2 jer....kalo tak jadi idakler membazir kan....tapi aku yakin boleh jad sebab aku dah study resepi selama 3 hari 3 malam berturut....hehehehe



Nama Resepi : Puding Sagu
Resepi asal : My Resepi & Rasa Online


Bahan2 Untuk Sagu

100grm - Sagu - yg bewarna atau yg plain
1/2 cawan - Gula
Air secukupnya untuk merebus sagu

Cara2nya

1. Basuh sagu dalam tapis

2. Didihkan air dan 1/2 cawan gula kemudian rebus dan kacau sagu sehingga kembang dan
jernih....

3.Tuang air sejuk dalam periuk kemudian bilas sagu tadi diawah air lalu kemudian baru
masukkan dalam acuan

4.Sejukkan sebentar sagu yg dalam acuan tadi dalam peti ais


Bahan2 Untuk Sos Coffeemate

3 sudu besar - coffeemate
1 sudu besar - tepun kastard
1/2 cawan gula - atau ikut manis
1 cawan air - boleh tambah ikut keperluan

Cara2nya

1.Bancuh coffemate dengan 1 cawan air kemudia didihkan

2.Masukkan gula didihkan sehingga gula hancur

3.Cairkan tepung kastard dengan sedikit air kemudian tuang dalam didihan coffemate dan gula

4.Didihkan sehingga bancuhan mendapat kepekatan yg diperlukan

5.Rasa manisnya semua kemudian simpan sos coffeemate dalam peti ais sebentar

6.Kedua2nya dah sejuk boleh dihidang dan makan dengan perasaan nyaman sejuk dan selesa


Tips Tambahan

-tambah gula dan air mengikut kadar kecairan atau kepaktan yg kita mahukan
-kalau sos tercair...tambah tepung kastard...kalau terpekat tambah air...kurang manis tambah gula...terlebih manis boleh kurangkan gula
-kalau guna sagu yg plain boleh tambah warna yg kita suka


Selamat Mencuba


0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh