Jumaat, Mac 05, 2010

Ranting Buruk

Ni bukan setakat resepi makan2 tau.....cadangnya nak buat projek mega.....la nih aku tengah rajin buat aktiviti gulung menggulung kulit popia....resepi ni aku amik kat sini





Bahan-bahan

Kulit Popia - aku beli cap KG PASTRY
Tepung Kacang Hijau - no choice kena guna BABAS
Gula Halus - gula blender
Susu Tepung - macam2 jenis susu aku dah cuba...nak letak boleh tak nak pun takper...

Cara Buat

1.Kulit popia potong2 kecik sampai jadi 4segi
2.Gulung2 kulit popia pastu lekatkan ngan air.....pastu goreng
3.Sangan (goreng tanpa minyak) tepung kacang hijau sekejap pastu sejukkan
4.Tepung dah sejuk....campurkan gula dan susu tepung secukup rasa....susu tak payah buh  banyak....cukup   dua atau tiga sudu....gula pun ikut sesuka manis rasa tekak memasing
5.Gaulkan sebati tepung2 itu....then barulah salutkan kulit popia yang dah digoreng ngan tepung yang dah digaul sebati tadi..
6.Dah siap..makanlah apa lagi.....



7 ulasan:

  1. sedapnya n senang sebab tepung kacang hijau beli yg ready-made.minta izin cnp yer

    BalasPadam
  2. senang2 jer....rasa pun sedap....dan raya tahun lepas jer saya dapat 100 bekas tempahan yg beratnya 500grm untuk setiap satu bekas.....alhamdulillah...

    BalasPadam
  3. tumpang tnye boleh ke lekat gune air je tak terbukak ke popia bile goreng

    BalasPadam
  4. Cikgu Ku :- jangan risau takkan terbukaknya...pastikan waktu gulung tu bahagian kulit popiah yg licin tu terletak dibahagian sebelah dalam gulungan....

    BalasPadam
  5. nonierahman:- silakan cnp....jangan segan2....saya izinkan....

    BalasPadam
  6. wah, dilla meraih rezeki ramadhan betul thun lps yea. tahun ni on jgk projek ranting buruk? brp rm dilla letak utk 500g tue?

    BalasPadam
  7. roz383:-mula2 sekali saya minta maaf sbb lambat reply komen ni....tengah busy menggulung kulit popiah...hehehe....alhamdulillah rezeki dari Allah semua tu....tahun ni masih juga buat...cuma saya kurangkan tempahan...tahun lepas terlalu banyak sampai rumah sendiri takder kuih ni..kesian betul...jadi tahun ni buat tapi limited jer...tentang harga...masa tahun lepas saya boleh jual 500gm Rm15...tapi tahun ni...semua harga naik...dari tepung kacang...kulit popiah...gula...bekas...semuanya naik...jadi saya terpaksa letak harga Rm18 untuk 500gm...tapi masih diparas harga murah kira2nya...sbb ada juga yg jual sebatang 10sen untuk ranting buruk ni....harap roz pun boleh buat....kalau rajin boleh jadikan biz....selamat mencuba yer....:)

    BalasPadam

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh