Pengguna Tong Gas Yang Bijak

Selasa, Januari 17, 2012

My Jeruk Cili Hijau

Assalamualaikum...

Kali ni aku nak kongsi resepi cili jeruk...ohhh aku suka sangat makan cili jeruk....nak2 kalo dulu2 gi pasar malam mestikan kalo beli kuew tiawkan dia bagi cili jeruk sekali....tapi dah agak lama aku tak makan sebab aku bukan kaki pasar malam sekarang2 ni...kalo gi pasar pun inchik somi akan beli sate dan sate dan sate....tapi sekarang tidak lagi.... (semua suka makan kat rumah masak sendiri....)dan jugak aku rasa cam tak worth it jer nak beli kue tiaw dengan harga yg mahal tapi isi ciput jer....adalah lebih baik aku buat sendiri...tapi pada akhir tahun lepas masa aku cuti2 ke pangkor dalam perjalanan balik malam tu singgah satu kedai makan....perghhh ada cili jeruk....siap ada 2 jenis...satu yg cili api satu cili hijau...aku lawan makan ngan abg biras aku sapa lebih hebat makan cili api jeruk....oleh kerana aku agak kuat makan dan tahan pedas cam biasa akulah juaranya...tapi abg biras aku nak cover dia punya kekalahan maka dia kata tak elok makan banyak2 nanti kena buasir...yg lain cuma melopong tengok aku makan cili api jeruk....hihihihi

Balik dari sunun aku terkenang-kenang keenakkan cili jeruk tu....makanya aku gugel resepinya....jumpa dua versi cili jeruk...biasaklah aku bukan jenis tengok sekali pastu baru puas hati...tak...aku teliti dua2 cara yg aku dapat lalu aku cuba gabungkan ia...sebab dua2 cara ada pro dan kontra....memula aku baca semua resepi akuagak pening sebab bila baca ada yg kata bubuh gula tak yah bubuh garam ada juga yg kata masak cili tu sekali masa didihkan cuka...ada yg kata cuka tu tak yah masak...dan macam2 lagilah.....alih2 aku buat camni....garam gula semua aku letak....cuka aku kasi didi....cili aku kasi celur...pastukan masa pertama kali aku cuba kejap2 aku rasa kejap2 aku rasa....yelahkan....aku nak ada rasa gula ada rasa masam dan ada rasa masin sikit supaya seimbang...pastu aku nak rasa air cuka pula....jangan hirup air cuka sluprrr macam tu tau.....bahaya untuk tekak....aku dah cuba....sekali sluprrr terus aku terbatuk-batuk sambil begegar organ dalam cam nak copot....so berhati-hati yer....amaran dah diberi tapi dek kerana rasa ingin tahu aku cuba gak sluprrr...hahhh amik ko....hohohoh sib bek tak kojol....ngeeee.....sila layan terus resepi ni

           ~ cili hijau yg belum berubah warna....masih hijau dan segar dari GIANT...hehehe ~

Nama Resepi :- Jeruk Cili Hijau
Resepi Asal :- My Resepi @ juns11 & Potret Kasih
Resepi Olahan :- Aku

Bahan2

1/2 kilo - cili hijau segar
3 cawan - cuka putih
3 cawan - air
2 cawan - gula pasir
3 sudu besar - garam

Cara2

1.Potong cili jeruk ikut ketebalan yg kita suka

2.Satukan cuka ,garam,gula dan air kedalam periuk dan didihkan untuk jadikan air jeruk

3.Didihkan air dalam periuk yg berlainan

4.Tuang air yg dah mendididih tadi pada cili yg dah dipotong kemuadian rendam cili dalam 2 hingga ke 3 minit lpeas tu toskan

5.Pastikan air jeruk dah sejuk baru satukan cili tadi kedalam bekas yg bersesuaian untuk disimpan

6.Biarkan selama 2 hingga 3 jam untuk cili berubah warna menjadi pudar kemudian bolehlah dimakan dengan apa saja hidangan seperti mee goreng atau bihun goreng dan kuew tiaw goreng.

Tips Tambahan
-jangan rendam cili jeruk dekat air panas terlalu lama supaya cili kekal rangup
-sukatan garam gula cuka dan air semuanya bergantung juga pada berapa banyak cili yg kita gunakan
-jangan hirup secara slurppp kalau nak rasa masam masin manis cuka ....

~ selepas bebrapa jam....cili hijau sudah bertukar warna lalu jadilah cili jeruk...paling penting...kerangupanya tetap terpelihara...~

Tak percayer kalu....sindri buleh cuber....ngeeeeee

Selamat Mencuba

0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh