Ahad, Januari 01, 2012

My Asam Pedas Ikan Jepun

Assalamualaikum...!!

Untuk pengetahuan ini adalah entri berjadual....jadual bertangguh....sementara ada masa ni aku akan buat beberapa entry....so takderlah kosong dan kena tunggu lama2 nak buat entry bila takder masa....ada masa buat entry takder masa baca jer blog sendiri atau org lain punya blog....

Kali ni aku nak korang2 semua melayan resepi Asam Pedas....umum tahukan resepi Asam Pedas adalah berlainan caranya mengikut negeri dan daerah masing2 yg ada di Malaysia ni....aku tak tahu aku guna versi mana punya Asam Pedas tapi inilah cara aku bila masak Asam Pedas....

Kali ni juga aku guna Ikan Jepun...kenapa namanya Ikan Jepun pun aku tak tahu....aku jarang pagi2 kepasar....dah terdesak sangat barulah pergi...sebulan sekali pun payah....malas nak drive itu jer sebabnya...

Oleh kerana kat tag ikan tu kata Ikan Jepun jadi aku pun katalah kat sini Ikan Jepun...kalau korang kata aku tipu ini bukan Ikan Jepun maknanya org yg jual tu pun tipu jugaklah....yg penting aku tahu itu IKAN....

~ inilah ghupenya ikan jopun tu...mata tak sepet pun....bulat gitu....tang mana dijepunkan pun aku tak tahu...mugkin fesyen baju ikan ni style harajuku kot....kuikuikui...sila jgn terpedaya dengan fakta auta ini yer....hehehee ~

~ close up sikit nampak tak ciri2 kejepunan ikan ni...??? nampak tak tak nampak yer....kalo tak nampak tu tandanya.......~

~ inchik yg bersihkan ikan ni...kok yer pun nak bagi janganlah bagi penyisik ikan tapi bagilah kapak terus....aku tahu dia tak sengaja....kesian bos dia kena beli yg baru...aku bukan tak nak pulangkan....tetapi dah memang gitu tabiat aku malas kepasar....kalau aku kepasar confirm aku akan pulangkan balik...wakper nak simpan...aku pun ada darrrr....kaler hijau lagi....~


So and so.....sila baca resepi dibawah ni.....


Nama Resepi :- Asam Pedas Ikan Jepun
Resepi Asal :- Entire State Off Malaysia

Bahan Utama

2 ekor- ikan jepun atau sebarang jenis ikan yg sesuai atau mengikut citarasa masaing2

Bahan2 Kisar

4 sudu besar - cili giling
1 biji - bawang besar
5 ulas - bawang putih
1 inci - halia
1 inci - kunyit hidup
2 sudu kecil - belacan

Bahan2 Lain

2 batang - serai dititik/diketuk
5 helai - daun kesum
1 batang - bunga kantan
2 mangkuk besar - air asam jawa
1 kiub - ikan bilis knorr
garam dan gula secukup rasa

Cara2

1.Tumis semua bahan kisar diatas bersama serai yg dah dititik atau diketuk

2.Tumis sehingga naik bau kemudian masukkan 1 mangkuk air asam jawa

3.Masukkan ikan kemudian didihkan sebentar

4.Masukkan lagi semangkuk air asam jawa lagi

5.Perasakan dengan garam gula dan tambah kiub ikan bilis

6.Akhir sekali baru masukkan daun kesum dan bunga kantan

Tips Tambahan

-kalau nak kuah lebih boleh tambah air mengikut kesesuaian
-kalau nak masukkan sayuran seperti bendi atau terung...tumis dulu sebelum air asam dan ikan dimasukkan
-tumis sehingga pecah minyak dan rempah garing sedikit untuk lebih aroma


~ ikan jepun yg telah dimasak style asam pedas....rasanya cam ikan jer.....tak rasa sushi pun....tapi aku suka ikan ni sebab tulangnya tak banyak....budak2 pun sesuai makan ikan ni....~

Untuk lebih sedap dan lazat sehingga menjilat pinggan.....masa makan tuang sikit kicap kipas udang yg lemak manis dan timun jepun....nak lebih sedap lagi....goreng ikan masin gelama jeruk atau ikan tenggiri jeruk atau ikan pekasam.....perghhhhhhh syedapppp tak henggat wa cakap lu.....hehehehe

Biasanya kalau aku masak asam pedas ni....nasi mesti kena masak lebih sebab ramai yg makan dan ramai jugak yg bertambah....kenapa aku suruh makan dengan kicap...sebabnya kicap tu boleh menghilangkan sedikit rasa pedas....memang ada anak2 buah aku yg tak makan pedas....tapi bila aku ajar kalau makan asam pedas kena letak kicap...diorang dah tak rasa pedas lagi siap bertambah adalah.....hehehehe

Tak caya cuba test try buat.....Selamat Mencuba.....!!!!!


2 ulasan:

  1. Syok la kalau beli ikan dapat penyisik sekali. Tadi saya beli ketam besar 4 ekor hanya RM1 je. hehehe ntah mcm mana la tesco tu kira

    BalasPadam
  2. norasikin-->>syok macamana pun tapi dah bukan hak kita....kenalah pulangkan balik...dan syukur sebab dah berjaya pulangkan balik penyisik ikan tu kat tauke kedai ikan tu balik...kurang rasa beban...hehehe

    wahhh....kalo saya ada tawaran camtu....masuk balik belilah lagi 5 hengget....kadang2 tesco memang ada buat sale yg agak mengejutkan cuma dia tak brapa nak promo...dulu pernah beli telur sepapan kat tesco yg 30biji tu dengan harga tak sampai singgit...dalam 99 senlah...tapi kerana penggenapan jadilah singgit....hehehe

    BalasPadam

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh