Selasa, Mac 11, 2014

My Siakap Kukus Mudah Dan Senang


Asalamualaikum.....

Kali ni aku nak kongsi resepi yang rasanya dah kerapa2 sangat aku masak....selain dari nak menjaga faktor kesihatan...faktor mudah dan sedap jugak membuatkan aku tak jemu masak resepi ni dan anak2 serta keluarga pulak tak pernah jemu makan menu yg sama dalam seminggu 2 atau 3 kali.....kuikuikui

Biasanya bekalan ikan siakap ni....aku dapat dari abg biras aku yang sesekali pergi mancing kat kolam....saiz ikan pun bukan yang 1 kilo punya....biasanya 2 atau 3 kilo lebih dan keatas punya saiz ikan siakap yg biras aku bawak balik dari mancing.....

Bahan2 pun senang didapati...kalau ada stok tomato...aku gunakan...kalau takder pun takper...sama macam halia....tapi yang penting kena ada....mestilah sos ikan , jus limau , cili api ngan serai...bahan2 pun tak ikut sukatan...ikut sesuai ikan yg ada...kalau ikut dalam gambar ni aku cuma guna serai , cili padi , sos ikan , jus limau dan daun limau purut jer ...jom kita baca resepi ni yer......

Nama Resepi : Siakap Kukus 

Bahan2

Ikan Siakap
Sos Ikan
Jus Limau
Cili Padi - diketuk atau dihiris kasar
Halia - dihiris kasar
Tomato - dibelah enam
Serai - diketuk dan dihiris kasar
Lada Hitam - tumbuk kasar
Daun Limau Purut
Garam - secukupnya

Cara2nya

1. Ikan dibersihkan dan dikelar sedikit badan'nya.

2. Lumurkan keseluruhan ikan dengan garam secukupnya.

3. Lumurkan juga ikan dengan sos ikan dan jus limau.

4. Taburkan dengan hirisan serai , cili padi , halia dan tomato.

5. Akhir sekali taburkan dengan lada hitam dan daun limau purut.

6. Kukus ikan 20 minit atau sehingga masak dengan api sederhana besar.

7. Siap dihidangkan

Selamat mencuba

0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh