Rabu, Mac 12, 2014

My Sotong Sambal Kicap

Hurmmmm....baru sebut sotong jer dah gatal...belum makang lagi.....tapi takper...aku dah standby ubat sampai 3 papan sebelum makan sotong...tapi janganlah ingat aku makan ubat sampai 3 papan....sehari boleh makan sebiji jer pil alergik tu.....

Biasanya sotong putih tu aku masak sambal kunyit jer......tapi kali ni aku tambah kicap....kicap Jalen kooooooooo....harga murah rasa pun sedap....

Anak2 makan berselera dan bertambah-tambah nasi....aku pulak bertambah-tambah gatal kulit jadinya...pastu garuk-garuk.....tapi bagi aku...gatal tolak tepi yang penting makan dulu...ehehehe



Nama Resepi :- Sotong Sambal Kicap

Bahan2

1/2 kg - sotong putih ( bersihkan , potong ikut saiz yang sesuai dan tos )
2 biji - bawang besar --> kisar
5 ulas - bawang putih --> kisar
10 batang - cili padi --> kisar
2 batang - cili merah --> kisar
2 batang serai - diketuk
2 keping - asam keping
secukupnya - Kicap Jalen Lemak Manis
secukupnya - garam dan gula

Cara2nya

1.Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar termasuk serai

2.Biarkan naik bau dan pecah minyak

3.Masukkan asam keping dan kicap

4.Masukkan sotong dan biarkan mendidih dalam 5 minit

5.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya

6.Tutup api dan hidang dengan nasi panas....---> memang perghhhhhh

Nota Tambahan :-
-boleh tambah cili lagi jika suka pedas
-jgn terus tambah gula dan garam sebelum kicap sebab kicap tu dah masin dan manis...kalau kurang rasa baru tambah secukupnya

Selamat mencuba..


0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh