Rabu, Oktober 30, 2013

My Siakap Goreng Bercili

Assalamualaikum.....

Wahhhhhh...nampak cam menarik jer...menarik jerrrkannn ikan ni.....?? kikiki

Elehhhh...takkan gurau sikit pun tak boleh...tak boleh....

Ikan ni dah lama giler beli kat pasar gelap....tapi lepas beli siang2 sikit pastu terus masuk esbok beku...adi rasa manis ikan tu masi ada lagilahh...tak lari sangat....memula niat beli ikan ni aku nak buat kukus jer....tapi tak jadi...dulu2 masa biras aku rajin gi mancing kat kolam...setakat 4 ke 5 ekor ikan siakap yg besar2 tu memang mesti sampai kat rumah....sekarang dia dah bizi...maka takdop'lah lagi...rindu jugak nak makan ikan siakap nih....aku beli 2 ekor....sekor aku masak buat lauk tengahari....memula cam nak masak lemak....tapi kensel....sebab aku nak masak batang keladi yg beli semalam....

Walau resepi nampak cam cincai boncai tapi masih jugak kena tulis resepinya....tak korang yg baca...esok2 anak2 aku plak kanggg nak bacanya.....idakler nanti aku kena wariskan buku resepi setebal kamus dewan bahasa dan pustaka nantiii....---> anak2 mama...kalo korang baca nih....jgn lupa buat...jgn baca jer tau....tengok ayah korang kalo makan apa yg mama masak....jadi gunakan resepi2 mama ni untuk masa depan korang semasa didapur kelak...

Kannn kann kannn......??? ehehehehe


Nama Resepi :- Siakap Goreng Bercili

Bahan2

1 ekor - ikan siakap potong 3 atau ikut suka nak potong atau tak
1 cawan - cili giling
1 labu - bawang besar potong bulat
2 inci halia - hiris
2 biji - tomato belah 6
1 sudu besar - sos ikan
1 sudu besar - kicap lemak manis
1/2 sudu besar - cuka makan
Garam Dan Gula - secukupnya

Cara2nya

1.Ikan siakap yg dpotong lumur dengan kunyit dan garam kemudian goreng garing dalam minyak.
2.Tumis cili giling,halia dan bawang besar sehingga masak
3.Masukkan tomato, sos ikan , kicap ,cuka kemudian gaul sebati
4.Masukkan pula garam dan gula secukupnya.
5.Gaulkan sebati dengan ikan yg telah siap digoreng atau curah sahaja sambal tadi keatas ikan mengikut cara dan kemahuan masing2.

Tips Tambahan

-nak lebih pedas boleh tambahkan cili giling atau hirisan cili api
-boleh juga tambahkan cili hijau atau cili benggala kedalam tumisan untuk lebih menarik
-boleh juga gunakan kicap pekat seperti kicap ABC


Selamat Mencuba....!!!!!

4 ulasan:

  1. nak jemput join GA teman .. hee..
    hadiah awesome!!
    http://tengkubutang.blogspot.com/2013/11/giveaway-1-year-blog-tengkubutang.html

    BalasPadam
  2. perghh.. terliur dah teman nengok ikan siakpa bercili ni.. aduhh.. lapaarrr

    BalasPadam

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh