Jumaat, Februari 15, 2013

My Spaghetti Beef Ball

Assalamualaikum semua...kabare...??

Harap2 semua sihat2 belaka....aku rasa aku pun sihat jugak...kalo tak sihat pastinya aku akan mengulau di atas katil....maklumlahkan...tahun ni tahun ulau...jadi marilah kita mengulau tapi jangan sampai kena pulau....ekekeke

Kebelakangan ni aku amat suka mencuba dan memasak hidangan ala2 barat...bukan sebab nak jadi orang barat tapi saja nak amik tahu...walhal banyak resepi barat dah dimelayukan atau dijawakan....kekekeke kalo dulu nak buat lasagna asik2 tengok resepi...takut salah step dan tak hafal resepi sangat...sekarang ni...pejam mata aku dah bleh buat...pastukan...kalo aku masak makaroni goreng...dah tu tak habis...pagi tu aku buat makaroni bakar ...cuma tambah telur jer...pastu bakar...lagi2 sejak dah ada microwave...... rajin tu ada sikittttt melekat....ehehehe

Tiba2 aku teringin plak nak makan spaghetti....tapi takkan nak buat spaghetti bodo'jerrr...hanya sos semata...kali ni aku nak buat spaghetti aku nampak pandai dari biasa...makanya aku pun rancang nak buat "spaghetti meat ball"....for sure untuk pertama kali ni...aku mesti nak gunakan meat ball yg sedap....biasanya aku cuma beli kat pasar2...kali ni aku nak cuba yg ada sikit kualiti....alang2 nak makan sendiri biarlah yg sedap....kan kan kan....

Malam tu aku ajak inchik dd pergi pasaraya HERO...sekali dah tutup....yorlah...nak pukul 10 mestila dah tutup kannn....pastu aku ajak gi GIANT kat Putra Height sunun....GIANT dia tutup lambat sikit....apaling penting aku nak cari meat ball...bahan lain cam spaghetti tu aku memang ada stok kat rumah....cari2 barang dan aku berkenan giler dengan meat ball brand ni...dia duk dalam kotak biru2...brand MARINA...tapi dia tak tulis meat ball cam biasa kat packing brand lain...dia tulis beef ball....aku amik letak balik...dah amik letak balik....alih2 aku angkat terus 2 kotak....lepas tu aku terus tukar nama resepi jadilah Spaghetti Beef Ball...yg bagusnya....anak aku tetap cakap itu fish ball...walau aku da katakan banyak kali ini bukan FIS BALL sayanggggg....ini BEEF BALL atau MEAT BALL...namun dia tak peduli tetap jugak nak panggil FISH BALL...aiiii...sukati ko'lahhh nakkkkkkk

Aku terangkan sikit kat sini yer...aku suka masak benda yg mudah didapati dan mudah disediakan....resepi yg aku bagi ni sangat2 simple nak meninggal...cuma terpulang pada korang kalo nak letak cendawan ker nak letak daun ketumbar ker nak tamba daging cicncang lagi ker apa ker...itu korang punya sukalah...yg penting bagi aku sos spaghetti yg aku masak mesti kena letak oregano...di ulang OREGANO...aku suka baunya yg wangi dan aiiiii sedapppnya bila ditumis...kalo korang nak tau...kadang aku masak sup pun aku tambah oregano....dan aku sentiasa memastikan stok oregano mesti sentiasa ada....yg ni lagi satu betul last aku nak kasi tau....kalo korang nak sos rasa pedas sikit jangan letak cili bo atau cili api atau serbuk kari...semua tu akan jejaskan rasa sos spaghetti....letaklah lada hitam...baru ada rasa pedas tapi rasa sos spaghetti tetap tak lari....

So aku dah penat membebel dan korang dah penat membaca....dah tiba masa kita semak resepi'nya...ready yarrr bukkkk...pakkkk.....





Nama Resepi :- Spaghetti Beff Ball
Sumber Resepi :- Wapikirsendiribeb

Bahan2

1 paket - spaghetti
1 botol besar - prego sos
1 paket - beef ball --> direbus terlebih dahulu
1 labu - bawang holland --> potong dadu
4 ulas - bawang putih --> potong dadu
1 sudu besar - oregano
1 sudu teh - lada hitam kisar
1 botol air - guna sukatan botol sos
garam dan gula - secukupnya

Cara2

1.Rebus spaghetti ikut aturan pada paket...tambah sesudu teh garam dan minyak.

2.Panaskan sedikit minyak untuk menumis bawang holland,bawang putih ,lada hitam dan oregano sehingga naik bau.

3.Masukkan sos spaghetti diikuti dengan sebotol air.

4.Masukkan garam dan gula secukupnya.

5.Biarkan mendidih dan baru masukkan beef ball.

6.Siap dan boleh dinikmati bersama spaghetti.

Tips Tambahan

-boleh tambahkan cendawan butang kedalam sos jika suka
-bole tambahkan daun ketumbar juga untuk lebih aroma
-bole tambah atau kurangkan air ikut kepekatan atau kecairan yg dinginkan.

Selamat Mencuba



0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh