Isnin, Februari 18, 2013

My Ayam Masak Kicap

**resepi tertunda 

Selamat Hari Raya Adiladha/Korban/Haji.....

Dah masak ker semua...?? esok nak raya dah....kali ni aku masak menu raya yg simple2 dan biasa2 jer...senang cerita yg wajib dan tradisi tiap kali hari raya...tak kira raya haji atau raya fitri...resepi ni mesti kena ada...

Alah resepi biasa jer...tapi kalo org dah makan...alalalalala...tak cukup2....bertambah-tambah ada...yg ratah gitu jer pun ada...terutamanya budak2...elok jer aku matikan api dapur...anak2 terus kata dah siap ker mama...segera cari pinggan dan mintak barang seketul dua ayam kicap ni...habis jer minta lagi dan lagi sampai dia rasa kenyang.....

Aku tak pernah periksa cara orang lain masak kicap...tapi kalo cara jawa dan cara aku memang camni...resepi remeh temeh jer ni...tapi baru hari ni aku tergerak hati nak blog'kan...kalo ada tersama dengan mana2 resepi korang...mintak halal lah yer...jangan cakap aku curi2 pulak...tak baik tauuu...adapun resepi ni memang dari zaman belum khawin aku dah guna untuk masak kicap...sebelum ada blog...sebelum kenal internet pun aku memang guna cara ni jer untuk buat masak ayam kicap....harap faham...

Oraitlahhh...mungkin aku jer yg terburuk sangka....hehehehe




Nama Resepi :- Ayam Masak Kicap
Resepi Asal :- Wong Jowo Style

Bahan2

1 ekor - ayam ---> potong kecik2 atau ikut suka
1 batang - kayu manis
2 kuntum - bunga lawang
2 biji - buah pelaga
2 batang - serai ---> diketuk
1 senduk kuah - cili giling
1 biji - bawang holland ---> dipotong bulat
3 biji - bawang merah besar ---> kisar
6 ulas - bawang putih ---> kisar
3 inci - halia ---> kisar
1 ketul - kiub ayam knorr
Kicap Manis Cap Kipas Udang - secukupnya
Gula dan Garam - secukupnya
Air secukupnya - jika perlu

Cara2nya

1.Goreng ayam tiga suku masak dengan kunyit dan sedikit garam...tapi jangan goreng sampai garing

2.Panaskan minyak dan tumis dulu kayu manis,buah pelaga dan bunga lawang seampai agak garing dan naik bau...kemudian baru masukkan cili giling...goreng hingga cili agak masak baru masukkan bahan kisar seperti bawang merah,bawang putih dan halia diikuti serai yg diketuk.

3.Tumis semua bahan sehingga masak....masukkan bawang hollad yg dipotong bulat kemudian baru masukkan kicap dan sedikit air untuk kuah.

4.Masukkan kiub gula dan garam baru masukkan ayam.

5.Renihkan ayam dengan kuah kicap sehingga kuah kelihatan agak pekat.

6.Rasakan kicap garam dan gula secukupnya.baru hidang.

Tips tambahan

-boleh kurangkan cili atau lebihkan cili giling...ikut kepedasan lidah yang masing2 suka
-cili lebih sedap yg dibuat sendiri...rebus cili kering kemudian blend dengan sedikit minyak dan air.
-kicap paling sedap untuk masak resepi ni aku guna brand Cap Kipas Udang...brand lain tak pernah guna..
-ada orang masak ni tambah sos cili untuk bagi pekat...tapi aku tak pernah letak...
-masak kicap ni gula memang guna lebih untuk naikkan rasa manis kicap.
-kalo nak masak lebih dari sekor ayam...boleh double'kan bahan atau tambah sikit jer lagi....kalo double kan bahan kang jadi banyak sangat...ikut kesesuaian

Senangkan.....sedap makan dengan nasi putih biasa atau nasi himpit.

Selamat Hari Raya Dan Selamat Mencuba


0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh