Pengguna Tong Gas Yang Bijak

Sabtu, Januari 26, 2013

My Asam Pedas Ikan Duri

Selamat Malam.....--> entry ni tulis waktu malam kalau tulis waktu petang jadi selamat petang....masa membaca tak kira tapi masa menulis dengan waktu yang sebenar yang diambil pakai...hehehe

Malam ni aku nak tulis satu resepi...resepi biasa jer...Asam Pedas...tapi kali ni aku try masak Asam Pedas guna Ikan Duri...aku biasa jugak nampak ikan duri ni kat pasar cuma belum pernah membelinya jerrr...aku pikir ikan duri ni banyak duri...makanya aku tak berani nak membeli...

Ada satu entry ker atau aku dengar penerangan dari siapa yang katanya ikan duri ni sebenarnya mana ada banyak duri...namanya jer ikan duri...pastu aku pun cakap "ohhhhhhhh...." akhirnya bila aku gi pasar aku pun beli ikan duri ni untuk mengesahkan kesahihan cerita yang aku baca dan dengar..hehehehe

So far okaylah...seperti yg di kaborkan...ikan duri memang tak banyak duri...rasa pun bolehlahhh sedappp...anak2 pun suka makan dan yang paling penting ikan duri tak merisaukan aku lagi sebab namanya....

Apa tunggu lagi.....jom layan resepinya plakkkk




Nama Resepi :- Asam Pedas Ikan Duri

Bahan2

2 ekor - ikan duri --> potong ikut sesuai
4 sudu besar - cili giling
*1 labu - bawang besar
*4 ulas - bawang putih
*1 ibu jari - halia
*1/2 ibu jari - belacan
*1 sudu kecik - kunyit serbuk
*1 kiub - pati ikan bilis " jenama Knorr "
6 helai - daun kesum
2 batang - serai --> diketuk
4 sudu besar - minyak masak
2 cawan - air asam jawa
Air secukupnya

Cara2nya

1. Kisar bahan2 bertanda ( * ) 

2. Panaskan  minyak dalam periuk yang bersesuaian kemudian tumis bahan2 kisar,cili giling dan serai dengan api sederhana.

3.Tuang dalam air asam jawa dan air secukupnya kedalam tumisan dan biarkan mendidih.

4.Perasakan dengan garam dan gula...masukkan ikan

5.Ikan dah masak...akhir sekali baru campurkan daun kesum...biarkan mendidih sekali lagi baru tutup api

6.Siap dihidangkan untuk makan bersama nasi panas..sambal tempoyak...ikan masin dan kicap manis cap kipas udang.

Tips tambahan

-boleh tambah air kalau nak dapatkan lebih kuah

-boleh tambah bunga kantan juga untuk dapatkan bau asam pedas yang lebih wangi beraroma 

-boleh gunakan kunyit hidup 

-boleh tambahkan cili giling kalau nak lebih pedas

Selamat mencuba.....!!!

0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh