Selasa, Disember 04, 2012

My Style Pajeri Pekan Nenas

Assalamualaikum...

Tak sudah2 lagi ker makan durian tu...atau tak jemu2 lagi ker meg'crepe durian cik kak oiii...hahaha nampak benor aku jeles kannnn...

Kali ni aku nak ajak korang mem'pajeri'kan nenas...durian plak tempat lain...aku bukan tak teringin nak buat...nak sangat2...tapi dalam rumah aku ni...ada dua buadak tak suka durian...tak suka sangat2...bau durian pun dia tak suka...aiii...aku plak...ada makan takder memang tak cari...belum pernah selama aku khawin ni...aku atau inchik dd membeli durian...lainlah kalo biras aku yg sorang tu...memang hantu durian...

tengok pun dah tau sedap kannnnnn....kikikiki

Okaylah..aku bukan nak cerita pasal durian...ni aku nak cerita pasal nak masak pajeri nenas jer...dulu sebelum aku pandai masak...aku pandai beli jer...tapi jarang dapat makan yang sedap walaupun iklan dia gempak giler...pajeri nenas paling sedap aku makan ialah yg kak ipar aku masak...tapi takkan tiap kali nak makan aku suruh kak ipar aku masakkan...drop my water face'lah itu macam...so apalagi tunggu...tanyalah dan belajarlah dan cubalahhh...salah silap harap dimaafkan....

Nenas yg aku masak ni mak aku beli kat pekan nenas kat johor masa gi melawat abag ipar aku yg duduk sana...

Macam biasa silalah layan resepi dibawah....


lalalalala...........


Nama Resepi :- Pajeri Pekan Nenas
Sumber :- Kak Ipar Dan Mak

Bahan2

1 biji - nenas dikopek dan dipotong ikut kesesuaian..rebus sebentar dalam 5 minit...kemudian toskan
1 batang - kulit kayu manis
2 kuntum - bunga lawang
*1 biji - bawang besar
*3 ulas - bawang putih
*1/2 inci - halia
*1 sudu besar - udang kering
2 sudu besar - cili giling
3 sudu besar - serbuk kari ayam daging
1/2 kotak kecik - santan
3 sudu besar - kerisik
Air - secukupnya
Garam & Gula - secukupnya

Cara2nya

1.Kisar bahan2 bertanda ( * )

2.Satukan bahan kisar dengan serbuk kari dan cili giling

3.Tumis kayu manis dan bunga lawang dahulu baru diikuti dengan bahan kisar.Tumis hingga sedikit garing dan naik bau.

4.Tuang sedikit air dan didihkan sebentar baru masukkan nenas yg dah direbus terlebih dahulu

5.Tambahkan kerisik dan kemudian baru tambah garam dan gula secukupnya

6.Tambahkan santan...didihkan sehingga mendapat kepekatan yg diinginkan

7.Siap dihidang

Tips Tambahan
-hati2 semasa meletak garam sebab dah ada udang kering
-nak pedas boleh tambah cili giling lebih
-bahan2 boleh ditambah dan dikurang ikut kesesuaian dan kehendak serta citarasa masing2

Selamat Mencuba

--> aku kalo masak pajeri nenas ni...mesti tetiba jer jadi lapar....pastu mesti nak kena cepat2 makan dengan nasi panas...perghhhhh...terangkat beb...kuah dia kalau ada banyak boleh jadikakan pencicah untuk makan dengan lempeng atau jemput2 bawang...mabelesss youuuu...hihihi

sumber gambar dari aku punya instagram



0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh