Isnin, Disember 03, 2012

My Style Patin Pahang Tempoyak Dan Goreng

Assalamualaikum...Salam 1 Patin

Ohoiiiii....sejak pertama kali aku beli ikan patin kat pasar jengka 21...aku terus jatuh chenta padanya...al-kisah pada awal dan mula2 dulu aku memang tak suka makan ikan patin.....mungkin sebab baunya yg kuat...baunya tu memang aku tak tahan...ada bau tanah dan rasa hanyir yg kuat...sejak tu aku memang tolak untuk makan ikan patin walau apapun masakkannya....

Tapi kalau dah jodoh tu takkan kemana...masa tu arwah abah ada bela ikan patin....itupun kebetulan ikan tu nak plak hidup besar dalam kolam...2kg lebih ada besor ikan tu...ialah...dah bertahun bela...sampai masa ikan patin tu pun akhirnya kena jugak dilaukkan....aku memang cuak nak makan...tapi setelah dipujuk rayu...aku pun cuba makan sikit....tak silap aku masa tu masak asam pedas....aku jugak yg masak pun...kikiki....emmm sedapppppnyaaaaa....tak bau hanyir dan tak rasa tanah pun....sejak tu aku cuma nak makan ikan patin dalam kolam rumah aku sendiri jer...lain dari kolam tu aku tak nak makan...takutttt...

Sungguh aku ada 2 biras yg dari pahang...belum pernah lagilah aku merasa ikan patin dari sana....mungkin sebab aku dah cakap awal2 aku tak makan ikan patin....so diorang rasa whats for nak belikan....

Entah camner ada satu hari aku pun gi rumah keluarga biras aku yg kat jengka 21 tu...itupun psal anak buah biras aku khawin...dan aku pun memang kenal dan baik ngan anak buahnya...dah mesralah kiranya...tak sedap lah kalau tak pergi kan....tapi eloklah...kurang2 aku dapat tengok rupa bentuk muka bumi jengka...ini tidakkk...asyik selangor jer dihati ini.....

Kebetulan lagi...masa pergi tu jatuh hari ahad...hari ahad plak hari jengka 21 berpasar...elok benarlah tu....lepas selesai kenduri...aku pun ajak inchik dd singgah pasar...nak cari ikan patin...masa tu pasar baru jer nak mula...belum banyak gerai jualan yg bukak...masa tu pun pakcik tu baru jer nak loading turun ikan patin ngan ikan talapia merah....tapi ikan talapia merah aku dah biasa makan...mata aku cuma pandang ikan patin jerrrr....ikan talapia merah yg paling sedap aku pernah makan ialah ikan yg inchik dd pernah bela sendiri dalam kolam satu masa dulu....waktu inchik dd rajin dan tak kerja shift....hihihi

Kali kedua yg baru2 ni aku pergi....kes aku kesana untuk memberi penghormatan terakhir untuk besan mak aku yg telah meninggal dunia...kitorang semua sempat solat jenazah dah iring sampai kekubur...
Al-fatihah untuk arwah...



segar dari pasar jengka 21....

patin masak tempoyak

goreng pun sodapppp....

antara bahan untuk masak tempoyak ikan patin...

Nampak gaya memang aku dan ikan patin pahang ni cam berjodoh plak...hari ahad...dan petang...selesai urusan kat kubur...singgah rumah keluarga arwah jap...pastu aku pun ajak inchik dd gi pasar untuk cari kuih muih buat bekalan balik sambil2 beli ikan patin...sampai kat situ ikan patin cuma tinggal 4 ekor jer..sekor dah mati jadi aku beli 2 ekor jer...sedang2 besr dalam 1kg jer sekor...1kg Rm14...aku beli 2ekor..pakcik tu kasi diskaun....aku ada tangkap gambar dia potong ikan patin tu...tapi gambar2 tu dalam aipon..belum sempat transfer lagi....

So sampai situlah cerita jodoh aku dan ikan patin...sejak2 tu kalo biras aku balik pahang dia mesti belikan aku ikan patin samada yg segar dari kolam atau yg dah siap masak dari temerloh...


Nama Resepi :- Tempoyak Ikan Patin Pahang
Sumber Resepi :- Pelbagai

Bahan2

1 ekor - ikan patin dipotong ikut suka
*4 sudu besar - tempoyak
*10 batang - cili padi
*4 biji - bawang merah
*1/2 ibujari - kunyit hidup
*1 Kiub - ikan bilis Knorr
2 batang - serai diketuk
1 genggam - daun kesum
Garam - secukupnya
Gula - secukupnya


Cara2

1.Kisar semua bahan bertanda ( * )

2.Didihkan bahan2 kisar dan air secukupnya dalam periuk.

3.Masukkan serai dan ikan patin.Kemudian didihkan lagi sehingga ikan masak.

4.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya

5.Masukkan daun kesum diakhirnya

6.Siap untuk dihidang

Tips Tambahan

-boleh letak bunga kantan juga kalau nak...biar bau tempoyak'nya lebih naik

-boleh lebihkan tempoyak untuk dapatkan kuah yg pekat

-boleh tambahkan cili untuk lebihkan pedas


--> errrr ada jugak yg tanya...ikan patin boleh goreng ker...sedap ker...??? beb...serius aku cakap memang sedap sampai kekulitnya...letak garam dan kunyit.....pastu goreng garing2.....rasa memang osemmmmm...


Selamat Mencuba...!!!




0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh