Isnin, November 19, 2012

Ketam Cili Telur Puchong Style

Assalamualaikum dan Salam 1 Ketam....!!!!

Hari ni aku nak pahatkan dalam blog resepi masak ketam....tahun 2012 ni rasanya baru sekali ni makan ketam...kalau org lain yg mampu mesti tiap2 bulan makan ketam....macam aku yg tak berapa mampu tiap kali pergi pasar nampak ketam mesti leleh jerrrr....bagi aku yg banyak mulut nak disuap ni...ketam bukan lauk pilihan yg mesti ada atas meja makan...

Tapi kalau dah rejeki tu memang tak kemana....jumaat semalam abg aku balik bawak satu box polistrin kecik penuh dengan ketam...aku kata uiii berapa hinggit ni...dia kata ni kawan dia tangkap banyak...kawan dia yg bagi....baiknya kawan abg aku tu....semoga bertambah murah rejeki kawan abg aku dan abg aku punya rejeki jugak....ada rejeki dia adalah rejeki untuk keluarga2 sebelah tumpang2....kikiki

Aku tau harga ketam...mahal nak meninggal...sekilo ketam kadang boleh cecah harga dekat tiga puluh hinggit...mahal nak meninggal...teringin camner pun aku tak mungkin beli...kecuali dipaksa paksa oleh menteri kewangan....selalunya aku cuma belek2 ketam pastu imagine nak masak cenggini2...pastu aku letak balik sebab harganya tu boleh bikin aku kunyah kulit ketam tu jugakkk...kulit tu pun sungguh tak bleh makan tapi kena beli dan kena bayar jugak kannn...walhal yg berat tu kulitnya jerrrr...


inilah ketam nipah atau ketam bakau yg bakal ke kuali...

Oklah kita tutup cerita ceriti camner incik crab ni tiba dipuchong.....sekarang kita bincang camner nak masak inchik crab ni....ramai jugak yg tanya <--- ayat poyo...cara dan resepi nak masak Egg Chilli Crab atau Ketam Cili Telur....Ohoiiii....mula2 aku gugel...pastu jumpa....tapi tak best...gugel lagi....jumpa lagi...tapi tak best...sebab apa tak best...sebab ada bahan yg dia ada aku takder...tiba2....tingggggg....!!! ideaaaa...!!!

Lalalalalala........apalagi kasi layanlah resepinya....ini adalah kali pertama aku masak ketam dengan cara begini...biasanya ketam ni aku reti masak lomak cili api atau masak lomak cili api takpun kari....itu jer...so satu kebanggaaan aku bole masak ketam bercili ni setaraf restoran seafood...ahahahaha

Apapun sila layan gambar dulu....ambik mood rajin dan semoga tangkap lelehhh.....kikiki

sepinggan ni untuk abg aku yg bawak balik ketam pulang dengan susahnya...ketam masih hiduppp

untuk tatapan sahabat instagram ...@fazzlina dan @sitiaisya82


Nama Resepi :- Egg Chilli Crab / Ketam Cili Telur
Nama Komersial :- Ketam Cili Puchong
Sumber Resepi :- Pelbagai 


Bahan2

2kilo ketam atau secukupnya - ketam nipah ---> atau apa2 jenis ketam....jgn guna ketam batu sudah....haram dimakan okay

Bahan Kisar

sebesar syiling 50sen lama - belacan
3 sudu besar - cili giling
2 biji besar- Bawang Merah
5 ulas - bawang putih

Bahan Ricih/Hiris Halus

1biji besar - bawang merah
3 ulas - bawang putih
sebesar ibu jari - halia
3 tangkai - daun sup

Lain2 Bahan

3 sudu besar - planta
2 sudu besar - minyak
Air - secukupnya
5sudu besar - Sos Tiram
5 sudu besar - Sos Cili Thai
2 atau 3 biji - telur dipukul sedikit
Gula - secukupnya
Garam - secukupnya

Cara2nya

1.Basuh ketam dan ketuk sikit bahagian sepitnya

2.Kukus ketam dalam 5minit atau sampai ketam bertukar warna

3.Panaskan kuali kemudian cairkan planta dan minyak

4.Tumis bahan hiris kecuali daun sup sampai naik bau

5.Kemudian baru tumis bahan kisar sehingga cili masak

6.Masukkan sos tiram , sos cili thai...tambah air...garam dan gula secukupnya....biarkan mendidih sebentar

7.Masukkan ketam yg dah dikukus dan gaul rata tapi perlahan-lahan

8.Masukkan telur yg dipukul sedikit dan curah keliling atas ketam

9.Gaul rata dengan perlahan dan apabila nampak kuah menjadi pekat seperti yg dikehendaki....bolehlah matikan api..dah siap

10.Akhir sekali tabur daun sup apabila menghidang

Tips Tambahan
-semua bahan boleh ditambah dan dikurangkan mengikut berapa banyak ketam yg ingin dimasak asalkan semua bahan ada dan rasanya cukup pada tekak masing2..
-boleh tambah sos tomato kalo takder cili sos thai atau boleh guna juga semua sos yg korang ada
-boleh guna daun ketumbar ganti daun sup...daun ketumbar lagi kuat baunya...mahu jiran sebelah datang mintak sepinggan

Selamat Mencuba...!!!

---> sumber gambar dari aku punya instagram

---> inchik dd kata...ketam cili telur aku ni lagi sedap dari ketam cili pangkor yg dia selalu makan masa jaman dulu sewaktu dia ada kerja kat sunun....wahahaha...bangga siotttt


0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh