Ahad, Disember 04, 2011

My Fettuccine Squid Carbonara

Assalamualaikum

Apa khabar semua...??? sihat...?? aku makin hari makin sihatttt....alhamdulillah....

Okayyy.....hari ni aku macam ada rajin sikitttt jer nak post lagi satu resepi yg dah berkali-kali jugak aku buat...sesekali tekak kenalah cuba makan2 yg lain dari kebiasaan....luar biasa macamanapun pada tekak...sila pastikan semuanya HALAL....ha lam-alif lam....

Oleh kerana aku suka dan sukaaaa sangat nak cuba pelbagai resepi yg bagi aku nampak cam sedap...jadinya aku dah terbayangkan bertapa sedappppppnyalah kalau dapat aku makan pasta dengan sos carbonara....bila dah teringin apalagi jomlah kita shopping bahan2nya dulu....setakat teringin tapi takder action apa kesss....???takkan nak telan air liur  jer kan kan...aku rasa aku pun dah lama leleh tengok resepi tengok iklan pasta yg dimakan bersama sos carbonara....ermmmm cair dimolot.....

Resepi dah cara sudah digoogle....tinggal lagi bahan2 sampingan lain yg ada dalam resepi tak dapat aku cari sebab malas ( jujur punya jawapan...) hehehehe.....tapinya plak....kebetulan dan kebetulan abg aku baru balik dari pasar mana tah....nuharrrrr dapat sotong besar2 dari dia....syukurrrr....rezeki dtg....dan tiba2 aku pun terfikir....herrrmmmmm ok gak ni....malasa nak cari daging ayam....boleh gak buat campuran untuk sos carbonara nanti....

Oraittt.....tanpa buang masa aku mulakan dengan bahan2nya dahulu.....resepi dan caranya aku ambik dari pelbagai sumber....sapa nak mengaku ni dia punya resepi pun aku tak kisah....cara2 kat tin pun aku baca tau supaya boleh kembang2kan idea...dek kerana dah jemu asyik guna pasta spagheti....kali ni aku gunakan pasta fettucine....not so bad lah.....

Dan lebih dasyat lagi aku juga telah tambahkan sepeket soup campbell perasa ayam untuk rasa yg lebih lazat dan kuah yg lebih pekat....itupun setelah aku tengok kuah carbonara tu agak cair....nak guna peket atau nak guna yg tin pun ok juga...terpulanglah nak guna perasa apa...sup cendawan atau sup ayam...tengok pada kesesuaian...

Nama Resepi : Fettucine Squid Carbonara
Resepi Asaal : Dari Pelbagai Sumber
Resepi Olahan Kembali : Aku

Bahan2

2 tin - prego sos carbonara
1 tin - cendawan butang --> dihiris
1 paket - pasta fettucine -->   rebus sehingga empuk dengan sedikit garam
5 ekor - sotong --> dibersihkan dan dihiris sedikit tebal pastu rebus sekejap dalam seminit dua
3 ulas - bawang putih --> didadu halus
1 biji besar - bawang merah --> didadu halus
2 sudu besar - parsley flakes
2 sudu kecik - serbuk lada putih
1 cawan - susu segar --> untuk melemakkan rasa
sedikit minyak untuk menumis --> aku guna minyak zaitun
sedikit serbuk cili berperisa --> untuk dimakan bersama

Cara2nya

1.Panaskan minyak kemudian tumis bawang putih+bawang holland+serbuk lada putih+parsley flakes

2.Tumis sekali cendawan kemudian masukkan prego sos carbonara

3.Agak mendidih campurkan sotong kemudian cairkan sedikit sos dengan susu

4.Kalu sos agak pekat sangat cairkan lagi dengan air sehingga kita dapat kepekatan sos yg kita inginkan

5. Perasakan dengan garam dan biarkan sos mendidih sekali lagi

6.Dah siap kemudian bolehlah dihidang bersama pasta fettuccine yg siap direbus sehingga masak

7.Tabur sedikit serbuk cili berperisa untuk lebih lazat

~ antara bahan~
~ bawang putih dan bawang merah yg telah didadu ~
 ~ sotong yg telah direbus+cendawan butang yg dihiris+bawang putih ( again...?? ) ~
 ~ dah jadi sos pun...~
 ~ tengah rebus pasta fettuccine ~
 ~ dah siap.....tabur sedikit parsley flakes dan serbuk cili berperisa....sedappppp....cam tak caya jer dah boleh buat ....dan jangan lupa baca doa makan dulu yerrrrr....~

Tips Tambahan 


1. Sotong boleh digantikan dengan hirisan ayam atau udang....

2.Kuah kalau terlalu pekat boleh dicairkan sedikit air atau susu...

3.Pasta juga boleh digunakan mengikut citarasa...boleh guna spaghetti atau linguine atau angel hair

4.Boleh tambah sepeket atau setin mushroom soup jenama campbell untuklebih pekat dan perasa....

Kalau tak faham boleh tanya....kalau tak boleh jawab kita sama2 fikir....ok

Selamat Mencuba....!!!!

0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh