Ahad, Disember 04, 2011

My Nasi Ayam.....Not Yourssss....!!!

Nasi Ayam...?? iyer nasi ayam....bukan nasi untuk ayam.....

Cam biasa2 jer....tak yah tengok resepi pun reti buat kan......tapi kalo yg tak tahu dan nak tahu bolehlah rujuk resepi aku ni....siap bergambar gitu.....resepi ni ikut apa yg aku biasa baca dekat mag ngan kat internet  campu2 aku tanya org dan intai2 bila org masak nasi ayam..senang cerita aku cuba jer resepi yg sangkut kat kepala pastu aku buat mengikut citarasa an imaginasi aku sendiri...rata2 yg aku tahu nasi ayam ni sama jer caranya cuma rasa yg berbeza sebab yg buat pun lain2...bak kata pepatah lain padang lainlah belalang...

Kali ni versi nasi ayam yg aku persembahkan ialah dengan menggunakan planta....memang biasanya pun aku guna planta tapi kalau tak guna brand planta nak guna brand lain cam daisy ker pelangi ker bagi aku takder masaalah....tetapi bila aku rasa nakkan kelainan aku akan gunakan lemak ayam....lemak ayam tu aku panaskan sehingga ianya mengeluarkan minyak...miyak itulah yg aku gunakan untuk menumis bahan2 untuk nasi...aku pernah tengok kat satu rancangan masakkan cina dia nak masak nasi ayam hainan...dia guna minyak dari lemak ayam ni untuk tumis bahan nak buat nasi ayamnya...tapi aku rasa nasi ayam aku nasi ayam melayu biasa jer bukan hainan punya....rasanya mungkin lebih sedap lebih light tapi masih lemak...aku kalo teringat dan tak terbuang lemak2 ayam tu adalah aku buat....kalo terlupa baru aku gunakan planta...kalo lupa jugak guna jer minyak masak biasa punnn bolehhhh....hohohoho.......janji masak jadi nasi ayam udah lerrrr.......


Tanpa nak bazir2 masa aku dan korang....jom kita tengok resepi nasi ayam aku....mana tau kan...kot2 lain dari yg lain kerrr.....hihihihihi

Nama Resepi : Nasi Ayam
Resepi Asal : Pelbagai Sumber
Resepi Olahan : Aku

Bahan2 Untuk Nasi Ayam

2 pot tin susu -beras
2 1/2 pot tin susu - air rebusan ayam
2 kuntum - bunga lawang
3 ulas - bawang putih
1 batang - kayu manis
2 helai - daun pandan disimpul
2 sudu besar - planta
2 kiub - pati ayam Knorr
Garam secukup rasa

Cara Buat Nasi Ayam
(Aku masak nasi guna rice cooker jer....selalunya waktu nak tumis2 bahan aku tumis dulu atas dapur gas pastu dah masuk beras baru aku alih kat periuk letrik....tapi kali ni aku tumis jer terus kat periuk letrik...lagi senang...terpulang korang nak ikut cara yg mana satu...)

1.Panaskan periuk dulu...pastu baru letak planta...planta dah cair baru tumis bahan2 seperti bawang putih + kayu manis + bungan lawang + daun pandan + pati ayam...agak2 dah naik bau masukkan beras dan  gaul sebati...
2.Masukkan pula air atau stok rebusan ayam secukupnya....perasakan sikit dengan garam secukup rasa...tapi jangan sampai masin sangat...lagipun kita dah guna kiub pati ayam...kemudian kacau sebati baru tutup periuk kemudian biarkan masak nasi sampai tanak....

Bahan2 Buat Sup Dan Caranya


1 ekor - ayam belah 4
Halia
Daun sup
Daun bawang
Bawang goreng
Kiub ayam Knorr

-keluarkan ayam yg telah direbus
-tambahkan air untuk sup jika air rebusan ayam tadi sudah kurang kerana digunakan untuk memasak nasi
-renihkan sekali halia yg telah diketuk dan kiub ayam
-perasakan dengan garam secukupnya
-semasa menghidang taburkan sedikit bawang goreng,daun sup dan daun bawang jika suka

Bahan Sambal/Sos Dan Caranya

Cili Merah Basah
Cili Padi Hijau
Halia - sikit jer
Bawang Putih
Cuka/Jus Limau Kasturi
Garam dan Gula secukup rasa

-blender semua bahan diatas dengan air kecuali cuka
-renehkan dalam periuk bahan2 blender tadi sehingga mendidih sehingga cili agak masak
-perasakan dengan garam gula dan perahan limau kasturi/cuka mengikut masam yg dikehendaki

Bahan Ayam Dan Caranya

Kicap ABC / Kicap Kipas Udang Manis
Sos Black Pepper
Garam

-lumurkan pada ayam bahan2 diatas
-agak2 dah sebati
-goreng sebentar ayam untuk menggaringkannya sedikit
-agak2 dah garing sedikit angkat dan toskan minyak dari ayam selepas mengoreng
-ketuk sedikit semasa menghidang

Bahan Kicap Dan Caranya

Lebihan Lumuran Dari Ayam
Kicap Kipas Udang
Jus Limau Kasturi
Air
Gula

-ambil lebihan lumuran untuk ayam yg nak digoreng
-campurkan dengan kicap kipas udang...kalo pekat cairkan kicap dengan air dan tambah gula
-perahkan jus limau kasturi sedikit

Siap semua bolehlah dihidang.....ini nasi ayam koboi...takder salad2....yg ada cuma timun dan tomato sahaje...

Selamat Mencuba....!!!!!


0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh