Rabu, November 16, 2011

My Magnolia Vanilla Cupcake With Buttercream

Assalamualaikum

Terima kasih sekali lagi kerana sudi view blog aku yg kejap hot kejap kool kejap lagi pengsan...hehehehe
Aku pun tak taulah nak cakap apa...minat aku dalam dunia baking ni dah makin membuak-buak....tapi bila tengok sistem keadaan dapur ku yg "open air" sentiasa ni rasa malas pun tetiba boleh dtg....pendek kata semenjak aku guna UNiFi ni...kat dapur atas katil atau sebelum nak tidur aku mesti belek resepi dari telefon..laptop ni memang susah sikit aku dapat guna...aku on jer tak lama aku tinggal jap hatta nak ke bilik air keluar balik tengok dah 5 org budak kecik tercongok depan laptop....sudahnya aku yg mengalah....ada kadang tu tak sempat pun aku tulis entry dah ada yg merengek-rengek nak main game kat laptop...

(selepas beberapa hari.......)
Sementelah ada masa lapang yg tak tahu brapa lama dapat bertahan ni....aku akan cer' sikit kat korang camner aku boleh terajin buat cupcake ni...cenggini cer'nya....masa dah nak akhir2 sekolah hari tu....anak2 buah aku minta tolong aku buatkan cupcake untuk jamuan sekolahnya....jadi dalam masa nak tunggu hari jamuan aku pun cuba2 resepi yg ada kat internet....ada 2 jenis cupcake aku cuba....aku bagi anak buah aku pilih cupcake yg mana dia lebih suka aku buatkan untuk majlis jamuannya nanti....dua2 resepi ni aku amik dari web resepi terkenal iaitu MY RESEPI.... resepi cupcake pertama tu dia punya tekstur agak berderai....resepi cupcake kedua tekstur agak berat macam kek paun....so setelah ditimbang tara dari segi tekstur dan pembuatannya...aku dan anak2 buah aku pilih resepi cupcake yg kedua....resepinya aku letak dibawah sebagai rujukan pada yg rajin cuba dan yg tak rajin meng'google....

Mula2 sekali sila layan gambar dahulu okay.....pastu baru resepinya yer......


~ simple deco buttercream with tiny heart candy ~
~
~ close up sikit ~
~ separuh penuh....30gm ~
~ dalam oven....naik cantik....~
~ dah sejuk turun sikit...~
~ cover dengan buttercream dulu.....~
~ cover dengan edible image uping & iping....first time nihhh.....hehehehe ~
~ 24 cupcake dengan 24 edible image ~
~ close up....tapi belum habis deco nihhhh....~
~ yesss.....deco sikit dengan tiny heart candy....jenuh wehhh nak nyusun satu2.....but it's fun yarrr....~
~ sebenarnya tak sangka ada idea nak deco camni.....sampai pukul 2 pagi tu.....~

~ dah packing masuk bekas....chantekkkkk....berbaloi yuuuu....nak tempah tak....??? kukuikui ~




Nama Resepi :- Magnolia Vanilla Cupcake
Resepi Asal :- juns11@My Resepi
Resepi Olahan :- Aku

Bahan2

1 1/2 cawan - tepung naik sendiri @ self raising flour
1 1/4 cawan - tepung gandum
4 biji - telur gred "A'
1 buku - buttercup suhu bilik
2 cawan - gula
1 cawan -susu segar
1 sudu teh - esen vanilla

Cara2nya


1.Campurkan kedua-dua jenis tepung dan ketepikan

2.Pukul buttercup dulu samapi berkrim kemudian baru masukkan gula...pukul lagi sehingga gula mencair

3.Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi

4.Masukkan tepung beselang seli dengan susu kemudian diakhiri dengan esen vanilla

5.Panaskan oven pada suhu 180`c

6.Masukkan adunan dalam 3/4 papercup

7.Bakar dalam tempoh 20 hingga 25 minit sehingga masak

8.Cupcake dah sejuk boleh hiaskan dengan buttercream

Kat bawah ni pulak resepi buttercream....dek kerana terlalu pening tak dapat nak cari creamwell aku belasah guna creamate....tak taulah kalo benda yg sama tapi nama jer lain2....atau mungkin lebih kurang sama jer kot....takper aku try dulu naaaa.....hurmmmmm alhamdulillah resepi aku menjadi....cumanya bila aku guna shortening campur creamate ni memulanya rasanya agak tak berapa manis....jadi aku tambah lagi gula aising....dahlah gula aising pun tak berapa manis....tu yg sampai aku guna 2 cawan gula aising tu....tapi nak rasa lebih sedap dan lebih berkrim boleh tukar creamate kepada butter....tapi warna buttercream tu nanti jadi agak kuning sikit....aku guna shotening + creamate ni sebab nak warna buttercream jadi putih...aku tak kalerkan BC ni ...dan BC ni agak tahan cair...kalo guna butter kata org cepat cair sikit tapi rasanya lebih sedaplah....tapi memang betul....aku buat kedua-duanya....satu shortening + creamate = putih,tak cair,kurang sedap,tahan lama  resepi lagi satu shotening + butter = kuning sikit,cepat cair sikit,tapi sedap....nisbah bahan shotening dan creamate dan butter aku guna 1:1....so yg mana satu pilihan anda....??

Resepi Buttercream

Bahan2

125 grm - shortening
125 grm - creamate/buttercup
2 cawan - gula aising
1 sudu besar - esen vanilla

Cara2

1.Putar shortening dulu sampai berkrim kemudian baru putar sekali creamate/buttercup

2.Putar juga gula aising dan esen vanilla sampai adunan betul2 lembut dan berkrim....

3.Bahagikan adunan kepada beberapa warna jika suka

Selamat Mencuba.......!!!!


0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh