Khamis, Mac 08, 2012

My Nasi Hujan Panas - First Batch


Assalamualaikum teman2 semua...???

Sudah makan ke belum....aku belum lagi makan...cadang nak diet....tapi silalah jangan percaya....kalau dah lapar....belasah jer....hehehehe

Aku tak ingat pada tarikh bila ada satu rakan blogger dan fb telah entry menu Nasi Hujan Panas...semua tahukan Nasi Hujan Panas dia punya nasi ada kaler2....cantik dan menyelerakan....aku memang dah lama nak cuba masak nasi ni....tapi setakat nak jerlah...nak buatnya entah bila....tapi dek kerana post beliau yg amat menarik maka aku dengan semangat yg membara campur panas pasal tak pasang ekon....esoknya selepas beliau punya entry tu aku pun buat.....


Memula anak2 aku cuak jer nak makan....takut katanya.....tapi aku paksa diorang makan jugak....dah itu jer nasik yg aku masak....mana sempat nak masak nasi putih lagi....siap aku heppp heppp suruh makan...aku puji2 sendiri masakkan aku....sedaplah sayang....cuba rasa...dek kerana aku tengok caranya lebih kurang cam masak nasi ayam...aku pun jekk diorang lagi kata nasi ni rasa cam nasi ayam.....cuba rasa sikit.....nak tak nak atau mungkin takut aku marah...makan lah jugak walau kena paksa.....sekali lepas satu suap jer dah terus ada yg jerit kata....ialah mama sedapppp....sedapnyaaaa.....hehehe aku kembanglah setempayan.....hehehe....pujian tulus ikhlas dari anak2.....sapa tak bangga wehhhh.....anak aku yg ketiga qaseh lagilah suka....satu suap jer nanti dia mula menghafal warna.....kuning... merah...hijau....dan semenjak tu...qaseh asyik minta aku buatkan nasi hujan panas....hari2 dia nak nasi hujan panas....takder kejer haperrrr aku nak masak nasi hujan panas tiap2 hari.....adehhhhh budak nihhhh

Ikut resepi cam biasa2 jer....tapi kebetulan aku ada beli kacang gajus....aku pun tak tahu naper aku beli....ingat nak bikin nasi briyani kottt....hahaha..... ada hati tuhhh......alih2 aku rasa takper kot masukkan kat nasi hujan panas ni.....mungkin sedap....bakal takder kismis...kalo tak aku mahu gak aku campurkan sekali dalam nasi hujan panas ni....

Okeh...merepek dah terlalu banyak....sampai masa kita layan resepinya.....


Nama Resepi : Nasi Hujan Panas
Sumber Dan Inspirasi : AllyMcjah Fendi

Bahan2

Beras 3 pot tin susu - basuh dan toskan
Planta - 2 sudu besar
minyak - 2 sudu besar
**Bunga Lawang - 2kuntum
**Kayu Manis - 1 batang
**Halia - 1inci - diketuk
**Bawang Putih - 3 ulas - diketuk
**Bawang Merah - 1 biji besar - dimayang
**Daun Pandan - 2 helai- disimpul
**Kajang Gajus - 1 paket kecik - dibelah dua
Kiub Ayam Knorr - 1 kiub
Garam secukup rasa
Pewarna Star Brand - 3 atau 4 warna yang berlainan

Cara2nya

1.Panaskan periuk rice cooker,cairkan planta dan minyak sekali.

2.Tumis bahan2 bertanda ** dahulu sehingga naik bau

3.Masukkan kiub ayam knorr kemudian diikuti dengan beras yg telah dbasuh dan ditos masa
mula2 tadi punya step.

4.Tambah air ikut kaedah beras masing kemudian masukkan garam dan gaul sebati.

5.Tutup periuk dan biar nasi tanak seperti biasa

6.Nasi dah kering,buatkan beberapa lubang dengan hujung senduk kemudian titiskan pada
setiap lubang dengan setitik dua warna yg berlainan pada lubang2 yg ada

7.Tutup balik periuk tadik dan biarkan dalam 10 minit sehingga nasi kering betul

8.Masa nak hidang baru digaul supaya warna tidak bercampur sangat

9.Siap dihidangkan bersama kari telur dan ayam masak merah


Selamat Mencuba



Nota Tambahan :- entry ni dah lama siap cuma mengambil masa untuk upload gambar...tapi inilah kali pertama aku masak nasi hujan panas....baru2 ni aku ada cuba buat yg kali ketiga punya nasi hujan panas...kali kedua punya cara sama jer macam cara yg ni....tapi untuk yg kali ketiga ni aku ada buat ubah suai sikit....nampak gaya dari segi rasa warna dan bau...third batch ni nampak lebih menjadi...ada beberapa bahan aku adjust....nanti aku ada masa aku entry'kan nasi hujan panas style aku sendiri.....insyaAllah....

5 ulasan:

  1. salam dila..
    kalo dah bebudak nak mintak nasik ari2 kaler2kan aje nasik biasa tu..haha..ajaran sesat jek bunyinya..hehe..
    meriah jer ujan pns ni kan..tu yg bebudak eksaited nk mkn

    BalasPadam
  2. haSue <-- mak aihhh teperanjatnya hasue boleh sampai sini....tima kasih banyak yer sudi komen blog yg tak seberapa ni...boleh laku tong-gas kalo jual hari ni....hehehehe

    ada terfikir jugak nak buat camtu....tapi takotnya dia rasa tak sedap kang esok2 dah tak nak makan plak.....mula2 memang budak xcited...selagi belum jemu masak jerlah....esok2 kan dah jemu dia mintaklah nasi lain plak....hehehe

    BalasPadam
  3. Terima kasih la sebab sudi meng"LINK" kan kita...hehehehe ni mesti sedap giler, kita tgk gambo je dah lapo....adoi ai

    BalasPadam
  4. tadi dah komen, tapi tak kluar...hehehe apepun mmg terbaek la....sedap nmpk tu & mekasih Men"LINK" kan kita ye ....

    BalasPadam
  5. allyMcjah --> saya yg patut ucap terima kasih sebab sebelum ni nampak cam susah jer resepi ni....tapi sebab mcjah punya penerangan saya jadi faham dan boleh buat....tengoklah lauknya pun seperti mcjah punya....apapun kalau ada lebih kurang kat resepi tu mintak halal yer.....

    BalasPadam

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh