Jumaat, Mac 09, 2012

My Style Nasi Hujan Panas


Assalamualaikum.....!!! apa khabar orang dapur.....?? harap semua sihat2 belaka supaya boleh masak untuk keluarga...kalo tak alamat'nya ada yg pergi menapau makanan dari kedai berhampiran'lah jawabnya..... hehehehe...

Kali ni aku aku nak catatkan resepi Nasi HujanPanas yg aku punya cara....tapi kalo ada kesamaan dengan mana2 resepi itu hanya kebetulan atau memang dah adat...pusing2 tang tu juga jadinya....serius aku tak follow resepi yg aku pernah publish sebelum ni....tak banyak mana pun bezanya...tapi dia punya hasil ada beza dari segi rasa dan bau....

Waktu aku buat ni....banyak bahan yg aku tak guna....aku gana minyak masak semata...takder planta...aku tak guna kayu manis...bunga lawang dan buah pelaga pun....kacang gajus pun takder...daun pandan pun tak guna...so ni versi paling simple....guna apa yg ada....GAYA....

Anak dan inchik dd pun kata lebih suka yg ni.....rasa lebih ringan bau lagi wangi....tang mana bezanya....cuba masak kedua-dua jenis resepi Nasi Hujan Panas ni....pastu nanti baru tahu beza....boleh tak....??

Tanpa membazir'kan masa korang semua.....mari kita imbas sedetik lebih resepi dan cara2nya sekali....cekitdod yo....



Nama Resepi : Nasi Hujan Panas
Versi : Sendiri
Resepi Asal :- Pelbagai Sumber

Bahan2

2 pot beras - dicuci dan ditos
**1 kiub ikan bilis - brand knorr atau maggi
**2 batang serai - dititik
**3 ulas bawang putih - diketuk
**1 biji bawang besar - dimayang halus
3 sudu besar minyak masak
garam secukup rasa
pewarna - 3 atau 4 jenis
air secukupnya mengikut beras masing2 punya keperluan

Cara masak

1.Panaskan minyak dalam rice cooker kemudian tumis semua bahan2 bertanda **

2.Masukkan beras...gaul sebati

3. Masukkan garam dan air dan tanak seperti biasa

4.Nasi dah kering....buat beberapa lubang dengan hujung senduk kuah...kemudian titiskan
pewarna pada lubang dengan warna yg berbeza...satu lubang satu warna yer

5.Biar nasi tanak dan kering betul....matikan api....waktu nak menghidang baru digaulkan untuk dapatkan pecahan warna yg cantik.

Tips Tambahan

-kalau nak letak hirisan halia atau ketuk jer halia tu masa waktu menumis pun boleh jugak
-nak campur sekali daun pandan pun boleh jugak....
-kalo nak tambah kacang gajus atau kacang peas pun boleh

Emmm senang kan cara aku masak Nasi Hujan Panas ni.....aku boleh orang lagilah boleh....alhamdulillah anak2 aku pun suka jugak dengan gaya baru nasi ni....

Selamat Mencuba


0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh