Rabu, September 18, 2013

My Tiramisu ( Tanpa Telur )

Assalamualaikum....

Pehhhh....lama bapak aku tak post resepi kat blog nih.....ehehehe...jangan marehhh yerrr...asal bukak blog ni jer resepi tu dan tu dan tu tu jugak tak tukar2....sememangnya aku sangat sibuk menguruskan rumah dan anak2 sendiri dan anak2 orang...4 orang ko nak kena jaga....dahlah kecik2....yang ciwek'nya yang geratil'nya...yg melenyis'nya...ehhh semua perangai ada kat budak2 yg aku asuh tu.....tapi aku sayang diorang semua....dan diorang pun sayang aku sampai kalau mak'nya datang nak ambik... budak2 tu tak nak ikut balik....haru tolllll

Draft resepi dalam blog ni memang berderet....publish'nya jer idak lagi.....aku pun tak tau kenapa terhegeh-hegeh betul aku nak publish entry.....haishhhh

Okaylah....nak perengat perengut pun tak guna sekarang nih....baik buat apa yang patut....tapi kalau dalam tempoh menyiapkan entry ni ada gangguan...maknanya kedarft'lah lagi jawabnya resepi ni.....kalau publish...sila ucapkan Alhamdulillah kerana sesungguhnya masa itu milik Allah swt....

Alkisahnya aku merancang nak buat Tiramisu ni masa cuti2 atau masa aku lapang....bahan2 cam Cream Cheese ngan Whipping Cream tu memang dah standby lama dalam esbok....itupun sebab aku malas nak guna Mascarpone Chees yg mahal bapak tu....pastu lagi...memula aku nak guna roti kering perisa asli sebagai base Tiramisu....tapi lama2 kelamaan biskut kering tu makin susut plak dikidnap ngan budak2 buat cicah air kopi....cisss...maka kantoi lagi hasrat dihati...

Sebenarnya kalau korang ni rajin godek blog aku....aku dah pernah letak resepi Tiramisu nih....yg tu aku guna Mascarpone Chees dan ada guna telur dan guna kopi pekat pahit punya....memang melekat wooo rasa pahitnya bercampur lemak manis berkrim.....makan pun eman2 jer.....

Kalau rajin boleh skodeng resepi Tiramisu yg aku buat lagi satu kat SINI

Makanya...bila tiba hari sabtu...masa inchik dd kerja malam...siangya aku ajak inchik dd gi BWY ( Bake With Yen ) ....sebab utama aku kesan ialah aku nak cari tepung Koh Fun dan Melon Seed untuk buat Snowy Mooncake....haaaaaa jangan tak percaya plak yerrrr.....silalah percaya....tapi aku tak nak cerita hal tu sekarang kat sini....pas aku siapkan entry Tiramisu yg sekejap jer ilek warenggek ni...aku pasti akan cerita hal Kek Bulan yg aku buat sendiri.....ohohohoho....memang hari ini dalam sejarah gituuuuu.....

Lepas dah beli barang buat mooncake...tetiba aku baru teringat....oh yerrrr nak buat Tiramisu jugaklahhh....maka aku angkat'lah secara berbayar 2 bungkus Bonomi a.k.a Lady Finger untuk dijadikan dasar Tiramisu.....dah bayar blah'lahhhhh.....tunggu apa lagi.....

Esoknya baru aku mula buat....maka apa yg korang tunggu dan nantikan.....printscreen page ini atau salin resepi atau bookmark jadikan ianya pebret page.....ehehehe

Nama Resepi :- Tiramisu ( Tanpa Telur )
Sumber Resepi :- Pelbagai


Bahan2

250ml atau 1 kotak kecil - whipping cream
250gm atau 1 buku - krim keju/cream cheese
1 cawan - gula pasir
1 sudu kecil - esen vanilla
1 sudu besar - esen kopi
1 cawan - air
secukupnya - lady finger "bonomi"
secukupnya - serbuk koko

Cara2nya

1.Satukan whipping cream,cream cheese,gula dan esen vanilla dalam satu bekas besar yg sesuai.

2.Pukul guna mixer dengan kelajuan perlahan pada permulaan dan seterusnya laju sehingga krim kembang.

3.Bancuh esen kopi dengan air...celup cepat satu persatu biskut bonomi dalam bancuhan kopi dan susun rata untuk lapisan pertama.

4.Lapiskan dengan krim yg dah dipukul terlebih dahulu tadi sehingga rata tapi tidak tebal.

5.Lapiskan lagi ats krim dengan biskut bonomi yg dah dicelup cepat dengan bancuhan esen kopi.

6.Ulang langkah yang sama sehingga habis adunan krim.

7.Pastikan lapisan akhir paling atas ialah krim.

8.Akhir sekali...tabur serbuk koko atas lapisan krim.

9.Siap dan sejukkan dalam peti ais bawah.

10.Biarkan semalaman sebelum dimakan untuk rasa yg lebih sebati

Tips Tambahan

-boleh gantikan esen kopi dengan nescafe
-boleh kurangkan atau tambahkan gula ikut kesesuaian tekak masing
-boleh tabur chipckolat juga lepas abur serbuk koko


Selamat Mencuba.....!!!


8 ulasan:

  1. slm..nampak yummy ..nk bertanya boleh?..ladyfinger bonomi tu mudah cari ke di supermarket?

    BalasPadam
  2. walaikumsalam.....supermarket biasa jarang jumpa....biasanya kat kedai2 bahan bakeri jer ada....

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. ada....banyak sebenarnya resepi2 kek tanpa telur....

      Padam
  4. Assalam, selain lady finger bonomi, biskut apa lagi yang boleh digunakan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. walaikumsalam.....biskut marie ,kuih bahulu atau biskut jejari yg tak keras sangat

      Padam
  5. Salam.. boleh tak kalau saya gantikan biskut ladyfinger dengan biskut marie?

    BalasPadam
    Balasan
    1. walaikumsalam...boleh jer...guna kuih bahulu pun boleh

      Padam

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh