Ahad, Januari 06, 2013

My Style Kek Mentega Badam

Assalamualaikum....Salam 1 Kek Mentega...---> pulakkkk...kikiki

Dah dua hari ni aku buat kek...buat kek yg sama...Kek Mentega Badam...tapi aku tak letak kepingan2 badam pun cuma aku guna tepung badam...hahahaha...walau tanpa hirisan badam untuk menjadikan ianya bukti kek badam...tapi rasanya yg emmmmm so gooood itu adalah buktinya....tiap kali aku buat pun memang tak sampai sehari kek pun licin....resepi dan teknik untuk buat kek ni aku gabung2kan dari 2 blog yg aku terjah dan kaji pada siang dan malam sampai lah aku paham dan tergerak hati ....ada yg dari blog Cida De'Nuanza dan ada juga dari blog Kak Jee...dua2nya aku gabungkan sehingga menjadikan teknik Kek Mentega  aku sangatttt OSEMMMMM....




Percayalah....!!!!

Walaupun aku memandai-mandai tambahkan tepung badam....---> itu pun sebab mak aku bising bahan2 kek aku masih banyak lagi....setelah kena bebel beberapa kali...aku pun buat dengan azam dan iktikad untuk menjadikan kek ini sedap dan disukai ramai...yeahhhhh

Mari baca resepinyaaaaa....



Nama Resepi :- Kek Mentega Badam
Sumber Resepi & Teknik :- Cida De'Nuanza & Kak Jee

Bahan2

200grm - tepung gandum --> ayak
2 sudu teh - baking powder --> ayak
4 sudu besar - tepung badam
1 ketul- mentega "buttercup" --> nak guna brand lain pun boleh
200grm - gula halus
4 biji - telur gred A
1 sudu kecil - esen vanilla
4 sudu besar - susu cair

Cara2

1.Sediakan loyang yg sesuai...lengserkan loyang keseluruhan dengan sedikit butter pastu taburkan tepung sedikit pada sekeliling loyang...kemudian lapik permukaan loyang dengan baking paper

2.Satukan tepung dan baking powder yg dah diayak bersama tepung badam didalam satu bekas kering.

3.Dalam bekas lain...pukul butter dengan gula sehingga kembang atau sehingga gula benar2 hancur

4.Panaskan oven pada suhu 160'c selama 10 minit

5.Masukkan esen vanilla diikuti dengan telur satu persatu sehingga kembang sebati

6.Masukkan tepung sedikit demi sedikit diselang seli dengan susu cair kemudian putar lagi sehingga bahan2 benar2 sebati dan mesra

7.Tuang adunan dalam loyang kemudian bakar dengan suhu 160'c selama 50minit

Tips Tambahan

-guna kelajuan tinggi dulu untuk pukul butter dan gula sampai kembang
-campurkan esen vanilla sekali kat telur pastu baru tuang satu persatu kat dalam mixer.
-lengserkan loyang dengan gris tin atau butter...elakkan guna marjerin...nanti tepi kek jadi garing sangat.


Selamat Mencuba...!!!!

**entry tertangguh baru nak publish.....sori semuaaa....

---> sumber gambar semua dari aku punya instagram

0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh