Khamis, Jun 07, 2012

My Simply Gravy Yong TauFoo With Simply Soup









Assalamualaikum sekalian org dapur.....???resepi punya tajuk macam tak boleh blahhh jer kan.....omputih kunun.....beterabur speaking....hahaha

Ini resepi simple dimple punya....aku selalu buat dan tak jemu buat cuma selalu lupa nak buat sesi photo shoot barang sekeping dua....ada gambar pun yg sos nya jer yg lain2 tak sempat sebab sangat pantas hilang dari pinggan.....hehehe

Aku sebelum nak buat pun mesti gugel sumber yg ada....tapi dek kerana ada yg terlalu leceh dan bahan2 yg digunakan agak malas nak pergi beli...aku gunalah apa yg ada....tagline aku sendiri ialah
( dulu punya blog tagline...)Di Dapur Itu Aku Ber'GAYA.....maksudnya...Guna Apa Yang Ada.....hehehehe

Dalam aku meng'gugel resepi...oklah aku jumpa resepi yg selama ni aku dok tenung jer nak buatnya....sos yong taufu tu memang kacang giler nak buat....sekarang aku pejam mata pun buleh buat tawww....
( huhuhu berlagak siottt....) tapi satu benda kantoi nak buat....dia punya sup darrr....sup dia untuk steamboat....mak aihhh banyak karenah....walau aku tak buat lagi....sebenarnya senang sangat....rebus2 kisar dan tos.....tapi aku buat benda semuanya nak cepat jer....jadi aku rasa aku takder masa nak layan buat sup steamboat ni....walau ada dua cara tapi dua2 jugak leceh....( bagi akulah yerrr....) alternatifnya aku buat dan guna apa yg ada kat dalam bakul kat dapur....easy n yummie.....( telah dibuktikan oleh tekak aku dan tekak sedara mara aku yg lain...)

So lets try it together.....

Nama Resepi :- Kuah Sos/Gravy Yong Taw Foo
Resepi Asal :- My Resepi @ minami 133

Tukang Masak Dan Repair Resepi :- Aku Sendiri

Bahan2

20 batang - cili kering
2 batang - gula melaka
2 sudu besar - tepung jagung
2 sudu besar - bijan
1 sudu kecil belacan
garam dan gula tambahan - jika perlu

Cara2

1.Basuh cili kering kemudian goreng cili kering dengan sedikit minyak tapi jangan sampai
geseng ( hangus )

2.Kisar cili kering yg dah digoreng tadi dengan sedikit air dan belacan

3.Rebus gula melaka sampai cair kemudian tapis....rebus balik air gula melaka tadi
campurkan sekali kisaran cili kering dan belacan

4.Sambil tu bancuh tepung jagung dengan sedikit air...kemudian tapis dan tuang kedalam
bancuhan tadi..

5.Didihkan sehingga mengikut kepekatan yg kita suka...kalau rasa2 pekat sangat...tambah
air....nak pekat lagi didihkan sampai pekata atau tambah tepung jagung sikit

6.Goreng/sangan bijan tanpa minyak...kemudian curahkan kedalam sos ...kacau mesra...boleh
hidang ( dalam gambar takder bijan sebab tulis resepi dah lama tapi gambarnya baru dan baru upload kat blog...)


Sup Yong Taufu
( sup ni ada 2 jenis satu versi banyak bahan dan sedap..satu lagi kurang bahan tapi masih sedap...)

Cara Pertama

-bawang Putih
-bawang merah
-serai
-tulang ayam
-kulit udang / kepala udang
-tulang ikan
-air secukupnya
-garam secukupnya

-->semua bahan diatas direbus...kemudian toskan ...renih sekali lagi tambah garam dan secukup rasa

Cara Kedua
( cara yg aku biasa buat...senang ,cepat dan sedap....cam tagline iklan darrr....hehehe )

Bahan2

-kiub pati ikan bilis brand maggi atau knorr
-air dan garam secukupnya

Cara2nya

1.Didihkan air kemudian masukkan pati ikan bilis kedalam air...perasakan dengan garam...didihkan sekali lagi....siap dan boleh hidang untuk dijadikan sup makan dengan yong taufu

Ataupun

2.Celur bahan2 yong taufu guna sup ni ( kiranya ala2 steamboat gitu ) pastu baru makan dengan sos yong taufu...memang mebeles...pasti lebih terasa akan ke'yong taufunya....


Selamat Mencuba...!!!!

0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh