Isnin, April 09, 2012

My First Brownies Cheess


Halo2....buat geng2 dapur2 sekalian....macam biasalah yer....aku kalo ada resepi2 yg aku baru cuba buat....dia punya xcited mesti lain macam....macam tak biasa'lah pulak.....seperti tajuk entry diatas...yesss memang aku baru jer ni pertama kali nak buat brownies....memula nak buat brownies jer...tak sangka plak dalam esbok ada cheess....pehhh jadilah tambahan brownies cheess....

Resepi ni dah lama aku tenung dan tilik...banyak blog aku jelajah dan banyak resepi2 brownies cheess yg aku ushar....alih2 aku dapat salin dua resepi...satu brownies jer...satu lagi marble brownies cheess....tapi aku buat jadi brownies cheess ajer....hahahahaa

Resepi yg aku buat ni adalah dari peniaga cupkek....cupkek dia memang cantik2...selain cupkek dia juga jual MCB...( Marble Cheess Brownies )....resepi ni jugak sama macam resepi kak zu @ semanis gula....walaupun aku tersalah tengok resepi masa nak buat topping cheess nya tu....resepi asal kena guna 500grm cream cheess...aku plak hidup2 ingat 250grm cream cheess....tapi tak sangka salah pun tetap menjadi....sedap plak tu....cumanya ada sikittttt manis....tapi not bad'lah...tersalah pun tapi tetap sedap dan licin.....len kali aku rasa aku akan buat seperti yg aku buat ni....salah tapi tetap sedap.....cuma kena kurangkan gula...so aku bagi tahu kat korang awal2...jgn esok2 plak nak maki2 aku kata cenggini cenggitu.....dan bagi aku takper tersalah....kesalahan boleh dijadikan panduan dan iktibar....

Mari kita layan resepi ni yer geng2 sekalian....kalo nak resepi asal yg tepat boleh rujuk link yg aku bagi tu....resepi bawah ni semuanya hasil resepi tokok tambah tolak oleh aku sendiri.....bukan aku sengaja nak mengubah jauh sekali menderhaka...macam dia guna telur gred B ...tapi aku guna telur gred A....dia guna susu UHT aku guna susu cair evaproted<--( betul ker ngejanya tu...)...dan lagi brownies ni aku ada tambah dengan esen perasa coklat<--( pasal tu bertambah sedap kot...) hajat dihati nak juga buat marble...tapi nampak gayanya tak menjadi...tu yg terus tabur bar coklat tu....not so bad'lah...sebab bila makan ada crunchy2 sikit.....so geng...lets scroll down below...




Nama Resepi : Brownies Cheess
Sumber Dan Inspirasi : yati@fotoresepi

Bahan2 Brownies

250gram - butter
1 cawan - serbuk koko
1 1/2 cawan - gula
3 biji telur - gred A
1 1/2 cawan - tepung gandum
1 sudu teh - baking powder
1 sudu teh - soda bikarbonat
1 penutup - esen coklat
1 penutup - esen vanilla
secukupnya - badam cincang kasar

Bahan Cheess Topping

250grm - cream cheess
2 biji - telur gred A
1 1/2 cawan - gula

Bahan Topping Lain ( jika suka...)

secukupnya - parutan coklat bar

Cara2 Untuk Brownies

1.Ayak dulu tepung gandum dengan baking powder dan soda bikarbonat kemudian ketepikan

2.Cairkan pulak butter atas api kemudian masukkan serbuk koko dan kacau sebati

3.Pecakan telur dan campukan gula...gaul sebati guna hand wisk kemudian campurkan dalam
bancuan koko dan butter yang dah dicairkan mula2 tadi

4.Masukkan tepung yg dah diayak dalam bancuhan koko...tambakan esen vanilla dan perasa
coklat kedalam adunan...gaul sebati guna hand wisk

5.Panaskan oven dalam tempo 5 minit....

6.Masukkan adunan dalam loyang yg sesuai...taburkan dengan badam cincang rata2...kemudian
bakar dengan suhu 190'c dengan masa lebih kurang 25 hingga ke 30 minit atau sehingga
adunan brownies masak

7.Sementara tunggu brownies masak...putar bahan untuk cheess topping sehigga gebu dan
sebati

8.Brownies dah masak...keluarkan dari oven dan tuangkan adunan cheess ke atas brownies yg
dah masak bersama dengan coklat bar yg dah diparut

9.Masukkan balik adunan brownies yg diatasnya dah letak cheess tadi kemudian bakar dalam 10 minit atau sehingga cheess nampak agak kekuningan

10.Dah siap boleh keluarkan dan letak dalam esbok sekejap untuk didinginkan

11.Makan semasa sejuk pun okay...takpun bila terasa nak makan keluarkan brownies cheess ni
untuk dapatkan suhu bilik...akan lebih terasa cheess'nya yg lembut....


Selamat Mencuba....!!!!

aku tahu korang terliur tengok brownies cheess ni...hahahaha

brownies yg mabeles.....cheess yg cair dimulut....perghhhh aku pun leleh.....


Selamat Mencuba...!!!!




0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh