Khamis, Mac 29, 2012

My Nugget Tempe

My Nugget Is Made From Tempe.....!!!!

Helo2...wasap2 semua....ada baik kar ini hari.....tara baik kalu mari kita bikin ini resepi....musti nanti hati ada sikit jadi baik......hahahaha....ni namanya aku tengah mamai...bangun awal tidur lewat........

Aku sebenarnya susah hati sangat2....susah hati sebab jiran sebelah rumah aku ialah pembuat tahu dan tempe....aku susah hati sebab diorang baik sangat ngan aku sekeluarga....boleh nak dikatakan tiap2 minggu ada jer bekalan tempe dan tahu dia hantar kat rumah....bukan aku tak sudi dan tak bersyukur tau...tapi segan'lah....pernah sekali aku nak beli....tapi dia tak bagi aku beli....siap cakap.."kakak kalo mahu makan tempe sama tahu...kakak datang ambik sajar..." dalam hati aku kata..."mak aihh....macam lah aku ada share ngan kilang tempe ni...."asal aku nak beli dia tak bagi.....camner nak buat....berdoa ajelah semoga Allah balas jasa baik dia dan terima sedekah'nya dan memurahkan rezekinya.... aku bukan nak puji tokeh tempe ni....tapi biasanya org kalo nak bagi sekali dua jer kan....tokeh tempe ni tak....skang ni boleh nak dikatakan dah tiap2 minggu dia hantar....dia bukan suruh pekerjanya hantar tapi dia sendiri yg dtg hantar....pastukan dia kalo bagi pun banyak....tak terabis aku nak makan....biasanya kalo dia bagi aku banyak...nanti aku bagi2 kat kakak aku yg duduk sebelah menyebelah ni....

Bingung beb sampai dah tak tau nak masak apa plak tempe yg di bagi minggu ni...biasanya aku buat sambal goreng jawa macam kat sini atau aku buat tambahan untuk masukkan dalam kuah masak lemak pucuk paku atau pucuk ubi ...ada sekali tu aku masukkan tempe dalam masak lemak pucuk labu.....memang sedapppp

Satu hari semasa aku berjalan di alam maya aku terjumpa resepi ni.....perghhhh sesuai betul ngan impian aku yg nak resepi tempe tapi versi moden....anak2 aku sebenarnya ok2 jer kalo makan tempe goreng setiap hari....tapi aku jer yg nak kelainan sikit....aku tak nak dicop kurang kreativiti dalam memasak.....hahahahaha

So n so....jom layan resepinya....resepinya aku amik dari blog milik Melly ....dia org indon tapi duduk kat Kuching,Sarawak....idea masak dia memang best2...aku tabik absorber kat dia.....resepi dia aku ada ubah ikut bahan yg aku ada ketika itu....kalo nak resepi asal korang kenalah klik link yg aku bagi tu yer....ni versi aku punya nugget tempe



Nama Resepi :- Nugget Tempe
Resepi Idea Asal Dari :- Melly Octaviana
Resepi Olahan Kembali :- Aku

Bahan2

2 bungkus - tempe plastik
1/2 genggam - udang kering - direndam
1 labu - bawang besar - dicincang halus
2 ulas - bawang putih - dicincang halus
2 sudu kecik - serbuk lada sulah
2 sudu kecik - secukup rasa maggi atau sedap rasa knorr
2 biji - telur
2 sudu besar - tepung gandum
garam secukupnya

Bahan Untuk Coating

1 atau 2 biji telur - pukul dengan sedikit garam
bread crumb warna oren - secukupnya untuk menyalut

Cara2nya

1.Tumbuk tempe dan udang kering sampai lumat guna lesung batu...tapi tak perlu lumat
sangat...agak2 hancur sampai takder sangat bentuk kacang tempe tu

2.Gaulkan bawang merah ,bawang putih, lada sulah , secukup rasa , garam , telur dan tepung
sehingga sebati dan mesra bahan2

3.Panaskan kukusan dan ratakan adunan tempe dalam loyang yg sesuai......masa
ratakan...adunan tempe jangan tebal sangat jangan nipis sangat....agak tebal macam nugget yg kita makan selalu pun okay...

4.Kukus dalam masa 10 hingga 15 minit supaya telur dan tepung melekat sebati dengan
adunan...

5.Kemudian angkat adunan dari kukusan sejukkan sekejap...

6.Dah sejuk sikit bolehlah dipotong ikut suka... kalau rajin dan kreatif boleh juga potong
guna acuan kuih yg ada macam2 bentuk....

7.Dah potong semua masa untuk coating....celup kepingan tempe dengan telur kemudian
golekkan pada bread crumbs....

8.Sejukkan sekejap dalam peti ais lebih kurang 1o minit untuk bagi bread crumbs tu betul
melekat...

9.Lepas 10 minit boleh goreng dengan api sederhana....tapi jangan goreng lama sangat ....
agak2 dah bertukar warna jadi golden brown sikit bolehlah angkat dan toskan minyaknya
sekali....

10.Dah siap boleh makan buat lauk denagna nasi atau makan gitu jer ....nak cicah ngan sos
atau mayonis pun boleh....

Tips Tambahan

-kalau nak rasa lada lebih boleh tambah sukatan lada
-resepi asal guna udang basah...aku takder udang basah jadi aku guna udang kering
-boleh jugak kalo nak gantikan udang dengan daging atau ayam
-resepi asal juga ada guna daun bawang atau daun sup....macam biasa aku tak guna sebab
takder....

adunan sikit...kalo ratakan penuh kat loyang tu...nanti jadi nipis sangatlah pulak...tu pasal jadi macam tu...

adunan tempe yg dah dikukus

potong ikut suka...

potongan yg kurang shomellll......

bread crumb warna oren....

dah pun berbalut dengan bread crumbs

pandangan selepas baru keluar dari peti ais untuk mengukuhkan coating

nugget tempe golden brown....


Enjoy Dan Selamat Mencuba...!!!



0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh