Ahad, Januari 09, 2011

Ayam Cili Api Berkerisik

Aku tak tahu resepi ni dah pernah ada atau pun tidak kat dalam mana2 blog atau web resepi.....sebab resepi ni mak mertua aku yang suruh aku masak.....dia punya bahan macam nak masak lemak dan rendang....tetapi takder kuah dan tak bersantan.....rasanya sangat2 mabeles.....sebab ada satu hari tu ada saudara buat tahlil.....oleh kerana kitorang sekeluarga belah sini tak dapat datang awal untuk membantu....aku pun suggest kat mak aku supaya kita masak siap2 kat rumah then bawak jer kat rumah makcik yang nak buat tahlil tu....so aku mencadangkan masak ayam.....tapi tak tahu ayam tu nak dimasak apa.....last2 mak aku kata masak jer camni....Masak Ayam Cili Api Berkerisik

Aku pun masak seperti arahan dari mak mertua aku.....sampai masa bawak ke rumah makcik yang buat tahlil....tapi masih ada gak yang tak tahu aku yang masak lauk tu....cuma aku sajer tanya.....sedap ke cik....?? feed back semua kata sedap dan tak pernah tengok resepi apakah itu....sampai ada yang tapau2 dulu sebab katanya sedap sangat.......aku pun hehehehe jelah.....

Tanpa buang masa aku letak resepi.....kalo sapa rajin nak masak camni silalah cuba yer....


Nama Resepi :- Ayam Cili Api Berkerisik
Resepi Asal :- My Mother In Law
Resepi Olahan :- Aku

Bahan2

1 ekor - Ayam *pendapat aku kalo nak cuba daging pun boleh jugak

Bahan Dikisar *semua bahan tiada sukatan

3 biji - Bawang Merah Besar
7 ulas - Bawang Putih
20 biji - Cili Padi / Api *nak pedas letak lebih
1 ibu jari - Kunyit *2 sudu besar kunyit serbuk

5 batang - Serai *hiris halus2 baru masuk dalm blender
3sudu besar - Kerisik
2 keping - Asam Keping

Bahan Dihiris

2 helai - Daun Kunyit Dihiris *optional
4 helai - Daun Limau Dihiris *optional

Cara2nya

-Tumis bahan2 yang dikisar sehingga pecah minyak
-Masukkan ayam dan tambah sedikit air
-Perasakan dengan garam gula dan asam keping
-Renihkan sehingga air agak kering
-Masukkan kerisik daun kunyit dan daun limau
-Agak2 air dah kering atau nak biarkan basah2 sikit pun ok yang penting ayamnya dah masak....
-Siap dihidangkan
-Sedap makan ngan nasi panas atau nasi himpit ataupun pulut kuning....memang mabeles

Selamat Mencuba...!!!

0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh