Sabtu, September 24, 2011

My Puding Roti / Bread Pudding

Salam bulan rejab untuk semua....dalam bulan rejab ni ada tak yg berpuasa atau ganti puasa.....?? mana2 pun tak kisah asalkan kita ada mengambil peluang untuk menambah amalan dan pahala pada bulan rejab ini....insyaAllah...!!!


Sepanjang bulan rejab ni aku juga mengambil kesempatan untuk berpuasa....berpuasa dengan mak....jadi setiap kali nak buka puasa aku dah plan resepi yg terbaik untuk kami berdua berbuka nanti....tapi taklah istimewa sangat....ada satu hari tu beli jer kat pasar....kes dah tak boleh pikir nak masak apa....selalunya aku buat yg ringkas....minggu ni jer  da 2 kali berbuka dengan soto.....buat sendiri bukan beli...cuma rempahnya menggunakan rempah Mak Siti....not so bad lah...

Kali ni aku bukan nak cerita atau entry pasal soto...tapi aku buat dessert khas semalam sempena nak buka puasa....tapi akhirnya aku kantoi di tengahari.....( cat merah tumpah...hahahaha )

Yes...aku buat puding roti.....aku kalau benda2 pertama kali buat ni aku agak xcited banyak....takut ada cuak pun yer.....tapi berkat mengkaji resepi selama beberapa hari barulah ada berani nak buat....mungkin org lain kata..."elehhh....puding roi ni pejam matapun boleh buat....." tapi aku mengamalkan konsep berhati-hati dalam mencuba resepi2 yg ada....kadang bukan silap resepi kalau tak jadi....cuma kita yg tak memahami resepi bagaimana nak kasi ianya jadi....

Resepi ni aku ambil dari my resepi....as everybody know'lah yer.....bukan ciptaan aku....cuma ada certain part jer aku jadikan resepi itu lebih tepat dan mudah untuk aku fahami......

Kalau terdapat persamaan dengan memana resepi sedia almklumlah..... resepi ni adalah universal....susah nak kredit pada siapa empunya....tapi gambarnya yes....aku punya sendiri taken by nokia c3...

Dah penat bebel...jom sejukkan tekak dengan puding roti ini....




Bahan2

Roti Sandwich - 6 keping
Telur - 1 biji
Susu Cair - 1 tin
Agar2 Tali - 1paket
Gula - 2 cawan
Air -6 cawan
Esen Vanilla - 1sudu kecil
2 jenis pewarna


Cara2nya

1.Kerat agar2 tali kemudian rendam sebentar...sementara tunggu agar2 lembut dan kembang sedikit...didihkan 6 cawan air dalam periuk.

2.Carik kecil2 6 keping roti termasuk dengan kulitnya sekali kemudian rendam dengan 1 tin susu cair dan sebiji telur...kacau sebati dan ketepikan sebentar rendaman roti tadi.

3.Masukkan agar2 yg direndam tadi bersama 2 cawan gula

4.Bila agar2 dan gula dah larut sebati...tapis kemudian tuang balik cairan agar tadi kedalam periuk...didihkan lagi...

5.Blender rendaman roti tadi dengan esen vanilla....kemudian tuang bahan blender kedalam periuk berisi agar2 tadi.

6.Agak2 mendidih...matikan api...kemudian bahagi 3 bekas...1 warna asal...2 lagi ikut warna pilihan anda...

7.Tuang secara berselang seli...habiskan 1 warna kemudian baru tuang warna lain sehingga habis.

8.Sejukkan dalam peti ais.

Selamat mencuba...!!!!

Nota Tambahan :- Entry ni dah tertulis pada bulan rejab....oleh kerana ada masalah nak upload gambar...makanya jadi draf....semakin hari draf semakin berderet...nak tak nak kena usaha untuk publish'kan jugak....sayang...dah tulis lama2 takkan nak simpan jer....hehehehe

0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh