Ahad, Jun 01, 2014

My Waffle Dan Tortilla Kenwood Multi Snacker Maker

Asalamualaikum semua...lama tak bersiaran dengan resepi2 yang mudah dan sedap....---> ecehcehcehhh
Harap dapat dimaafkan....ini pun aku buat entry ni selepas segala kerja yang kena didahulukan dah siap...memang lama gilerlah entry ni nak publish.....entah2 korang pun dah jemu nak datang sini....asyik resepi tu jer...bila nak tukar resepi lain pun tak tau....

Camnilahhhh.....

Alkisah masa tu aku rasa nak makan waffle.....lagipun mana tahan kejap2 anak aku mintak belikan waffle yang ada jual kat dalam kampung ni....sekeping Rm2.50....itu sorang...anak aku ada 4....campur mak bapak lagi nak makan....opkoslah belanja jadi banyak.....

Satu malam tu aku gi Tesco Puchong....maka bertemulah jodoh aku ngan Waffle Maker.....sebelum tu aku ada survey jugak kat Lelong ngan Lazada...tapi tiap kali pun aku mesti tangguh nak beli.....harga paling murah pun Rm59 hingga Rm60.....hanya untuk buat Waffle sahaja.....

Bila aku tengok kat Tesco tu ada Kenwood Multi Snacker yang bukan sahaja boleh buat Waffle...tapi boleh jadikan Grill dan Sandwich Maker sekali aku pun tak pikir 88kali untuk beli....kiranya 3 in 1 gitu....harga aku tengok kat tag display RM159.....hurmmm...oklahh....kebetulan aku memang ada bawak duit lebih.....dah bayar semua....turun balik saja nak tengok resit.....aku tengok....ehhhh kenapa pulak harganya jadi lain.....biar betik....padahal masa test pun orang yg tukang test tu cakap ngan aku...kak tau ker harganya berapa....aku cakap....tau... Rm159 kan...dia pun angguk tanda betul.....mungkin penampilan aku cam org tak berduit agaknya...itu pasal'lah dia tanya.....ehehehe

Ehhh...sambung yg aku terkejut bila tengok resit balik.....bukan Rm159 yang aku kena bayar tadi...rupanya Rm129......

Wahhhhhhhh....!!!! terkejut bapak guehhhh.....alhamdulillah rezeki.....bukan senang oooo nak dapat Kenwood Multi Snacker dengan harga Rm129....ada satu member kat instagram yang duduk Qatar pun terkejut sebab murah....ehehehe....aku cuma kata itu rezeki....

Mula2 kita layan gambar Kenwood Multi Snacker ni dulu baru layan hasil darinya.....

amacam....??? wink wink wink

boleh kepak sampai habis ko.....sesuai untuk grill tapi kena pakai tapak khas dia yang untuk grill
Ok semua pueh hati dahhhh.....kalau dah jom kita tengok hasil dan resepiny sekali...kalau tak pueh hati....ekau gi Tesco copek2 dan beli sebijik macam den punya.....kuikuikui


Nama Resepi : Waffle Kenwood 


Bahan2

2 cawan - tepun gandum
1 cawan - susu full cream
1 cawan - air panas
1 sudu besar - gula
1 biji - telur gred A
1/2 sudu teh  - garam
1 sudu teh - esen vanilla
2 sudu teh - yis kering ( mauripan )
3 sudu besar - mentega/butter yang dicairkan



Cara2nya 

1. Campur semua bahan dalam bekas yang sesuai , gaul sebati dan blend

2. Tuang dalam bekas balik dan biarkan sehingga adunan mengeluarkan buih2 halus

3. Panaskan Waffle Maker dalam 5 minit dan sapukan sedikit minyak pada Wafle Maker menggunakan tisu dapur

4. Tuang perlahan adunan dan ratakan

5. Biarkan dalam 1 minit baru tutup dan masak hingga dapat tekstur yang diinginkan.....

6. Siap dihidangkan bersama jam kesukaan atau maple syrup atau aiskrim atau makan begitu sahaja pun SODAPPPP.....

Ok....jom tengok apa plak resepi kedua....tapi kalau ikutkan ini bukan resepi cuma tambah apa yang ada jer dalam esbok masing2...kiranya bentang , tabur dan grill...bentang , tabur dan grill.....


Nama Resepi : Tortilla Kenwood 



Bahan2

1 keping - kulit tortilla
1 keping - burger ayam yang dah digoreng atau di'grill
1 atau 2 keping - keju cheddar
Pelbagai jenis salad seperti capsicum , butterhead , lettuce , tomato dan timun atau ikut apa yang ada dan suka.
Pelbagai sos seperti thousand island , sos lada hitam kewpie , mayonis dan lain2.

Cara2nya

1. Bentang kulit tortillla dan letak pelbagai bahan keatas'nya termasuk  sos2 yang ada....gulung ketat dan grill'kan atas grill kenwood dalam 1 ke 2 minit....

2. Siap dan dihidangkan panas .

Selamat mencuba kedua-dua resepi....

0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh