Rabu, Jun 01, 2011

My Oldies Lengkong

Ada orang panggil agar2...tapi aku lebih suka panggil lengkong sebab kalau agar2 ni baisanya ada macam2 warna dan rasa tetapi kalau lengkong jer org dah tahu....ianya merah dan wangi dan pakai sirap rose jer....adapunnya aku akan menayagkan disini sebab ini adalah lengkong pertama yg aku buat....kalau dah terlalu kerap buat tidaknya aku mempamerkan disini....

Lengkong ni aku buat masa tu ada buat kenduri tahlil untuk arwah abah yg ke-40 hari....so far org tua2 banyak suka...wangik jer baunya...lagipun sekarang ni kat mana2 kenduri  banyaknya agar2 yg cantik2 dan kalerful gitu....susah nak cari lengkong yg cam aku buat ni....( ecehhh....) resepi ni hasil tunjuk ajar dari kakak ipar dan mak mertua aku....

Orait....tanpa membuang masa yg tak berapa nak ada ni....eloklah aku menaip resepi dengan cepat sebelum si Cahaya Cinta bangun....

walaupun pertama kali buat....dua dulang sekali bikin....over konfiden.....

sambil menery pisau lengkong yg baru beli.....ada seni sikit.....teringat zaman dulu2....

Bahan2

1 paket - agar2
1 cawan - gula
1 sudu besar - sirap ros
3 helai - daun pandan disimpul
Air ikut sukatan paket agar2 - nisbah air 1:1...kalau sepeket agar2...sepeketlah air itu....

Cara2nya

1.Gunting agar2 biar pendek2 sikit....pastu rendam agar2 dalam air sampai lembut ataupun lebih kurang 10-15 minit.
2.Didihkan sepeket air bersama gula,daun pandan ,agar2 dan sirap sekali gus.
3.Tapis agar2 dan tuang dalam bekas yg sesuai.
4.Dah sejuk bolehlah makan.

Tips Tambahan

1.Nak tahu agar2 dah masak ialah...bila kita ceduk bancuhan agar2 tu pastu bila kita tuang balik dia tak putus  macam air....dia laju dan licin jer jatuhnya.
2.Kalau nak tuang agar2 dalam dulang...basahkan dulang tu dulu dengan air....baru tuang agar2...tujuannya supaya agar2 tak melekat kat dulang dan senang diambil...

Happy Lengkong...!!!


0 23-->> Orang Juri Komen:

Catat Ulasan

Nak Komen Boleh....Tak Nak Komen Pun Boleh